lördag 21 juli 2012

Lite nostalgika


Jag hittade detta citat på tankesmedjan Feminix: Tage Erlander 1965: "Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden.". Ett i tiden inte alls märkligt uttalande men som dagens socialdemokrater gott kan läsa.

Vidare drar jag mig till minnes när jag var ung och utlänningar bara var konstiga, såg annorlunda ut och var helt enkelt lägre stående personer. Att ha sett en neger var något man berättade för kompisarna om.

Detta ändrades med tiden, i alla fall i mitt huvud. Jag lärde mig att det var människor som kom till detta land för att arbeta och göra rätt för sig. Det var arbetskraftsinvandring och det fungerade. Min uppväxt var fylld av judeskämt (mycket osmakliga sådana), spanjacker, finnkolingar, kreker (greker), och historier om negrer. Med tiden lärde jag mig att respektera de som kom hit för att arbeta och göra rätt för sig, oavsett nationalitet eller bakgrund. Det gör jag idag och det gör mig till sverigedemokrat. I den mån vi har behov av arbetskraft, och de som kommer till detta land kommer hit för att arbeta och göra rätt för sig samt anpassa sig till de regler som gäller här, har min respekt.

Men en person som lärde mig mycket var faktiskt Olof Palme. Han lärde mig att man inte kunde lita på politiker och att Sverige skulle vara någon form av föregångsland och tillflyktsort för alla som ville komma hit, och då i synnerhet var förjagade från länderna de kom från. Oppositionella från diverse andra länder som hade styrelseskick eller personer som Palme inte gillade togs emot med öppna armar här, och slussades in i de fina miljonprojektsområdena man byggt. Vidare slussades massor med pengar till diverse motståndsrörelser som Palme gillade, bl.a. SWAPO som kämpade mot apartheidregimen i Sydafrika. Min teori om Palmemordet är helt enkelt att Sydafrikanska underrättelsetjänsten mördade Palme.

Under Palme-eran blev socialdemokraterna bundis med palestinierna. Man slussade massor med pengar till dem och den store hjälten var Yassir Arafat. Vi svenskar skulle via public service lära oss att Israel var onda och de stackars förtryckta palestinierna hade rätt. Märkligt nog, och än idag är det alltid palestinierna som är aggressiva i denna konflikt men det berättar inte public service, Israel är dummingar, och några förutsättningar till fred verkar inte finnas. Men runt 400 miljoner av svenska skattepengar skickas årligen till palestinierna, under en borgerlig regering.

Detsamma gäller Vietnam, eller det som då hette Nordvietnam. Palme ställde sig på samma sida som kommunisterna och menade att detta var ett litet frihetsälskande folk som trots att de faktiskt angrep Sydvietnam, hade rätten på sin sida, USA som skickade in trupper till stöd för Sydvietnam var mördare och Palme liknade dem vid nazisterna och deras utrotningsläger. Man slussade pengar till dem och när slutligen Nordvietnam vunnit, byggde man ett pappersbruk Bai-bang som kostat skattebetalarna i detta land runt tre miljarder.  Än idag betalar den borgerliga regeringen ca hundra miljoner årligen  till Vietnam trots att det är en kommunistisk diktatur, vilket man kan finna en aning märkligt.
Det var helt enkelt så att när Palme blev mördad, hade han dragit på sig massor med direkta fiender. Vem av dessa som tog honom av daga vet jag inte, men han var av många faktiskt direkt hatad.
Efteråt blev han ju en stor statsman, och det är ju så det fungerar. Man har aldrig varit så bra under sin levnad som vad folk säger om en då man är död.  

Men för att återknyta till Tage Erlanders ord; visst är det märkligt att en landsfader som Erlander var sådan rasist? Det var det som gällde då, och Per-Albin och Erlander var rasister, och tillika makarna Myrdal. Steriliseringslagen som gällde till 1975 är ert verk och skillnaden mellan den, och vad svenska läkare var beordrade att göra, samt nazistiska koncentrationsläger är faktiskt hårfin. Mörda ett folk i utrotningsläger eller utrota dem genom systematisk sterilisering, resultatet är detsamma. Grattis socialdemokrater idag, men det var så när det begav sig, ert arv att fundera på när ni sjunger internationalen; ”…lycka åt alla bär…”. Kanske inte alla då, som inte ”borde få föröka sig”, eller?

Den sången ger förresten en direkt koppling till Stalin och kommunismen, ni vet ett gäng med vitt samvete rent orasistiskt, och öppet för andras åsikter, eller hur? 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja, inte helt fel, rent av ganska rätt!!
Vi vill inte se och inte höra, inte veta bara tro.

KKJ