söndag 8 december 2013

Mammutens dödsryckningar


Public Service(PS), hävdar ju att de tillhandahåller fakta, information och utbildning. Jag har tidigare påtalat att det är ett klassiskt propagandaknep, tror du att det är relevant information och ej material med avsedd påverkanseffekt grundar du dina åsikter på det du då får veta. Mönstret är direkt klassiskt och har tillämpats av i synnerhet vänsterregimer under åren. Några sådana finns fortfarande kvar, som Kuba, Nordkorea och Venezuela.


Liknelsen med den gamla Berlinmuren är slående; den var inte till för att hindra Östberlins medborgare från att fly, den var ett skydd mot den farliga kapitalismen och marknadsekonomi. 
Public Service är alltså inte propaganda, utan din räddning från reklam och information som inte är bra för dig.

Ok, det kanske fungerade för 50 år sedan och tidigare, under Stockholm-Motala-eran, när det fanns Anslagstavlan och ett Public Service som hade totalt monopol på det du lille medborgare fick dig till livs. Men jag skriver 2013 ett tag till, och vägrar acceptera en rad saker:

 Statens funktion ska vara att tillhandahålla rikstäckande saker som myndigheter, verk, polis, försvar, tull och andra saker som är av hela landets intresse. Staten ska inte ägna sig åt media genom PS.



En grundprincip är att man inte ska betala för något man inte vill ha. Jag vill inte ha PS, varför ska jag betala för det? Att hänvisa till lagen är inget argument. Lagar som är felaktiga ska ändras – det är en av riksdagens viktigaste uppgifter.

Varför har PS inte ett betalningssystem? Det finns och fungerar för massor med företag gällande satellitutsändningar eller internet. Man betalar sina räkningar via internet o.s.v.
PS har själva valt att lägga ut sitt utbud på internet. Det man publicerar utan någon form av betalningssystem är givetvis gratis. Ska vi tvingas betala ”solidaritetsavgifter” till de rumänska tiggarna när vi passerar dem på gatorna? Kanske betala obligatorisk "musikavgift" till gatumusiker inom hörhåll? Det är precis samma logik.

En stor del av det PS tillhandahåller är uppenbarligen sådant en svensk inte kan tillgodogöra sig. Jag tänker inte betala ett öre för information, propaganda eller nyheter på ett språk jag inte förstår. Vidare klarar jag svenska som språk och vill därför inte betala för ”nyheter på lätt svenska”.

denna länk, berättar en professor på KTH att lagen har fel. Eller rättare sagt är inte anpassad till nutiden och internet, varför man kan finna det tvivelaktiga nöjet att tolka lagen mot verkligheten vilket professorn gör.  En dator är en dator inte en manick avsedd för att ta emot sändningar från PS. Visst, den kanske kan det, men bara för att PS valt att lägga ut sitt utbud gratis på internet. Hela historien är rent vansinnig och strider mot alla former av logik, och är någon form av verklighetsflykt tillbaka i tiden sådär 50 år.

Det är helt irrelevant om du gillar PS utbud eller ej. Att finansiera PS via skattsedeln vore precis lika fel – ånyo, man ska aldrig tvingas betala för något man inte vill ha. Jag vill inte ha det Public Service erbjuder och vill tvinga mig till att betala för, varför ska jag då betala för det bara för att jag finns i landet och betalar skatt? De som inte betalar skatt, ska de inte få titta på PS? Varför ska de som finns utanför rikets gränser inte behöva betala då internet finns över hela världen?

Hade jag bestämt saken, hade PS fått fixa ett eller flera betalsystem illa kvickt, och allt snack om licenser eller möjlighet att ta del av deras utbud skulle då falla på sin egen orimlighet.  Är PS så duktiga som de gör gällande, är åxå folk villiga att betala för deras verksamhet. Vill inte folk betala får de anpassa ”mun efter matsäck” och anpassa utbudet efter det medborgarna vill ha - så enkelt är det.

Detta är vad PS i rikstäckande P2 erbjuder mig i morgon eftermiddag. Kan någon tala om för mig varför jag ska betala för detta?


Inga kommentarer: