Det där med
tiggeri är en klurig nöt. Så här rent spontant tycker jag det ser förbaskat
illa ut i ett i-land att det finns tiggare på gatorna. Vi har världens näst
högsta skattetryck, efter Danmark vill jag minnas, med ett mycket välutvecklat
socialt skyddsnät avsett för de som är svenska medborgare.
Ok, det fanns inga
tiggare på gatorna för sådär 10 år sedan, kanske hemlösa som ville ha en slant
men inga tiggare som rest hit från andra länder för att tigga.
Första gången
jag kom i kontakt med tiggare var i Bangkok på 80-talet, och då var det ofta
mödrar som satt med sina spädbarn på gatorna. Ofta hade barnen handikapp och
synliga defekter, vilket talade om för mig att de sannolikt vanställts för att
bli bättre tiggare.
I samma stad fanns ett tempelområde med personer som gick
runt med burar med fåglar. Man skulle då betala en slant för att ”släppa fågeln
fri”, och göra en god gärning. Givetvis var det så att man fångade först fåglar
som man stoppade i burarna, och sedan lurade dumma turister att betala för att
släppa ut. Ju fler som betalade för denna verksamhet, ju fler fåglar kommer att
bli fångade och placerade i burar, behöver man inte vara raketforskare för att fatta.
Men detta lärde mig en sak, det går inte att bli av med tiggeri genom att tycka
synd om och ge pengar. Gör man det, blir det en lönsam bransch, eventuellt åxå
organiserad, och tiggeriet lär bara öka. Kraven på tiggarna lär öka och vi kan
redan se personer med handikapp (kanske riktiga), som använder det för att få
in mer pengar. Blir detta en lönsam bransch kommer vi snart se kvinnor med
lemlästade barn i 20 minusgrader som tiggare.
Men sedan har vi ett trevligt inslag i
gatubilden, och det är gatumusiker. Jag gillar duktiga gatumusiker, och ger dem
gärna en slant om jag gillar deras musik och har en stund över att lyssna på
den. De är för mig en del av en levande stad, och gatulivet. Men nu har vi en
svår gränsdragning mellan tiggeri och gatumusiker; Jag har ett flertal gånger
sprungit förbi vad jag inte anser är gatumusiker som t.ex. sitter och "spelar" någon
naiv rytm på en trumma. Men man kan svårligen särskilja dessa från duktiga
gatumusiker rent juridiskt, med mindre än att man måste ha någon form av
tillstånd för att få spela gatumusik. Men detta faller i sin tur på den subjektiva
bedömningen av musik.
Så om en tiggare plingar lite med en triangel kan man givetvis anse att detta
är musik, och personen en gatumusiker.
Den enda lösning
på detta jag ser, är att förbjuda alla som inte är svenska medborgare att
tigga, på så sätt har man inte hindrat svenska gatumusiker eller svenska
hemlösa att tigga. Andra, måste ansöka om tillstånd, detta inkluderande
personer från andra EU-länder. Är man musiker från ett annat land och vill
tjäna en slant som gatumusiker i Sverige kan tillstånd beviljas av lokal
polismyndighet, men till rent tiggeri av personer från andra länder ges inga
tillstånd, och jag struntar blank i vad EU beslutat.
Men sedan finns
det kommuner som inte fattat hela problematiken, och Uppsala kommun är en
sådan. För några veckor sedan blev det minusgrader och de hitresta tiggarna
från Bulgarien eller Rumänien bodde i en bil, och hade barn med sig. Så
kommunen kallade dem på nysvenska för ”utsatta”, och fixade bostäder till dem
(länk), men tidigare hade det visat sig att det rörde sig om en organiserad
verksamhet (länk). Detta, och kopplingen mellan artiklarna nämnde givetvis inte tidningen.
Men låt mig
avsluta med några gatumusiker eller tiggare, välj själv (länk).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar