fredag 22 juli 2016

Medias opartiskhet

Jag har inget till övers för nazister eller Svenskarnas Parti. Men man kan inte undvika att göra en reflektion över hur media rapporterar när det gäller dömda brottslingar.


Om det gäller en dömd brottsling t.ex. för en våldtäkt eller liknande, rapporterar man enbart att ”NN-åringen” dömts till ett visst straff, och för några år sedan vitpixlade man bilderna för att inte på något sätt ge koppling till personer med ”utländsk bakgrund”. Idag publicerar man inga bilder alls, flashar sådana nyheter om man ens publicerar något.


Men är personen svensk och man på något sätt kan koppla ihop dennes bakgrund med ett brott med rasism eller nazism går man ut med namn, bild, ålder och skriver ut alla kopplingar man kan hitta. ”Nazist döms för Malmöattack” är givetvis en gjuten
förstasidesrubrik. Huruvida personen i fråga är, eller har varit nazist eller rasist har jag ingen aning om.

Vi har den senaste tiden och under olika festivaler blivit informerade om våldtäkter och tafsanden, eller sexuella brott på simhallar, där en stor del bottnar i en rutten kvinnosyn sannolikt baserad på islam och män med ”invandrarbakgrund”. Men denna koppling är det givetvis tabu för media att göra. Men det borde faktiskt vara lika relevant som att fiska efter rasistiska/nazistiska orsaker och blåsa upp rubriker. Om man tittar under
detta ämne och i samma tidning, drar man inga som helst slutsatser trots att sådana uppenbarligen är finns.
Med kod 291, polisens underlåtenhet att gå ut med beskrivningar av gärningsmän, domstolarnas underlåtenhet att straffa sexualförbrytare, tidningarnas rena censur och PK-rapporterande måste man tyvärr alltid läsa mellan raderna.

Det är uppenbarligen så att man helt enkelt förlängt
Lilla Saltsjöbadsavtalet från 1987, och principerna gäller än idag i svensk journalistik. Den tredje punkten av det som blivit känt från detta avtal är denna text: ” - Att under en tidsperiod av fem år systematiskt nedtona de negativa effekter som utpekande av speciell etnisk härkomst vid brottslig verksamhet kan komma att ha för drabbade populationer.”. Visst är det märkligt, att i princip allt från detta avtal (som alla förnekar har ingåtts och är en myt), stämmer på media än idag?


Här har vi en liknande artikel som den ovan avseende "nazisten". Var är bilderna och namnen? Men censur i Sverige...näe, det är väl inte möjligt, säger du kanske som svensk med naiv övertro på att media opartiskt rapporterar nyheter.

Add: Eller kanske denna artikel? ...Jag ställer mig en aning frågeställande till "normalgraden"  avseende våldtäkter och gruppvåldtäkter?

Add2: Eller denna? Inte ett ljud om att gärningsmannen kom från Iran, men hade fått tyskt medborgarskap.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag undrar lite vad du har imot svenskarnas parti? Är nyfiken helt enkelt,,,kan du utveckla lite?
Pelle

Ulmerkotten sa...

Jag känner till för lite om Svenskarnas Parti för att kunna uttala mig. Alltså, har jag inget varken för eller emot dem. Media kallar dem för rasister/nazister o.s.v. och det är vad jag vill belysa i det jag skrev, d.v.s. att media är PK.

Ulmerkotten sa...

Så egentligen var kanske formuleringen "inget till övers för" förhastad...jag får läsa på om Svenskarnas Parti helt enkelt.

Anonym sa...

Tycker det är svårt,,,,sd har jag tappat förtroendet för,,,,du vet med nato,,,,uteslutningarna,,,mattias karlsson,,,,judiska kopplingar,,, ungdomsförbundet,,,,hur dom behandlar thoralf alfsson,nää jag känner att det är nåt fel på partiet
Så vad ska man rösta på,,,,det bästa vore om man bytte ut dom fyra i toppen mot såna förmågor som kasselstrand thoralf söder,,,eller bilda ett nytt parti,,,,,ett parti som tar hjälp av expo är inte jag sugen att rösta på iallafall,,,,

Men jag tror inte att det går att göra något åt invandringsproblemen i europa på demokratisk väg,,,det kommer med all säkerhet att bli inbördeskrig i många europeiska länder,,,,,,,,,om sen dollarn faller så kommer vi att få ett rent elände,,,,,,det var väl lite däråt dom makthungriga judarna hade räknat med.

Tycker att du gör ett bra jobb med din blogg,,,alltid intressant att läsa dina inlägg

Pelle

Ulmerkotten sa...

Tack för kommentaren och att du gillar bloggen, men dina åsikter får stå för dig.

Jag nödgas tyvärr dra upp ett gult kort. Uttryck som "makthungriga judarna" hör inte hemma på denna sida. Vill du komma med generaliserande och rasistiska åsikter må du ej göra det på denna blogg.

/ Ulmerkotten

Anonym sa...

Det är klart att mina åsikter får stå för mej,,,men var brister det?är judar ett förbjudet ord ? Är det inte sant att den media du klagar på styrs av judar ? Är det inte sant att usa till största delen styrs av judar ?var vart det ett problem för dej att bemöta detta på ett sakligt vis än att dra fram rasistkortet,,,,jag har inte generaliserat,,,,isåfall skulle jag påstå att alla judar är lika maktgalna det har jag inte sagt o det tycker jag inte heller,,,,men bemöt det jag sa om sd och om vilka som styr i världen,,,,vem styr media i sverige tex ?redogör för detta istället än att dra fram rasistkortet så fort det inte passar dej,,,,,,,,det är ju precis vad du klagar på att pk eliten gör.

Jag tycker att detta är värd en bra förklaring

Pelle motala