DN har idag en nyhet om att det finns skadliga partiklar i tunnelbanan. Det är egentligen ingen nyhet alls. KI rapporterade om detta för sådär 6 år sedan och konstaterade att luften i tunnelbanan minst 10 gånger farligare än på Hornsgatan.
Men nu är ju problemet för alla miljötalibaner att bilisterna måste utmålas som bovarna i dramat, och därför skyller man allt på bilisterna när det gäller lungåkommor, oavsett om det är korrekt eller inte.
För det första vet man inte vad som är källorna till partiklarna i Stockholmsluften, men man har valt att som regel är skylla det på bilisterna på något sätt och det har ju varit dubbdäcken den senaste tiden. Men man vet alltså inte om det egentligen är dubbdäcken, eller om de partiklar som finns egentligen är en nötning av det grova grus man sprider ut som halkbekämpning. Men det är givetvis dubbdäcken. Och partiklarna i tunnelbanan, som är minst tiofalt farligare är partiklarna i luften på Hornsgatan berättar man inte om.
Det är så politikerna agerar, politikerna inför biltullar för bilisternas egen skull och för sedan över pengarna till kollektivtrafiken. I runda slängar betalas hälften av all kollektivtrafik via skattsedeln och bilisterna betalar massor mer än de kostar samhället, men det är tabu att säga. Bilisterna ska beskattas för miljöns skull, även om de inte är några miljöbovar.
I detta fall har vi ett typexempel på ett miljöproblem som man helt enkelt inte låtsas om.
Kollektivtrafiken är ju en helig ko, och att det presenteras resultat som inte passar politikernas intentioner har man inte låtsats om i minst sex år, så varför ska politikerna bekymra sig om detta idag? Blir det frågor, skriverier och annat kanske man verkar lite bekymrad, och tillsätter en utredning. Men man gör inget. Sedan när stormen lagt sig skyller man allt på bilisterna igen.
Tjatas en lögn om tillräckligt ofta blir det en sanning, och röstboskapens minne är som regel väldigt kort. Dessutom kan man ju dra ner på anslagen till de institutioner som publicerar saker man inte vill veta.
Man betalar ju bara för statistik och ”fakta” man vill ha. Och det vet även de som tar fram statistik som i detta land betraktas som odiskuterbara fakta. Alltså för politikerna att redovisa. Man biter inte den hand som föder.
Att kollektivtrafiken skulle vara farlig är information man inte vill ha oavsett grad av vederhäftighet, och definitivt inte betala för.
Varför inte tillsätta en utredning som ska bevisa att det är partiklar från dubbdäcken på gatorna ovanför som kommit ner i tunnelbanan?
Add; 26/8: Ok, jag skrev det ovan fär någon dag sedan, och så dyker denna artikel upp.
Vi har alltså två rapporter från KTH och KI som visar att luften i tunnelbanan är mångdubbelt mer skadlig än luften på gatorna. Som åsnor låtsas politikerna som att dessa larmrapporter inte finns. Inte ett pip.
Sedan har vi det faktum att i stället för sand som halkbekämpning, använder man nu grovt grus. Vad är då konsekvensen av detta?
För det första blir det givetvis fler stenskott med lackskador, rost, skador på vindrutor och strålkastare m.m., men det kan man ju strunta i eftersom kostnaderna betalas inte av de som sprider ut gruset. Det får bilisterna betala som vanligt.
För det andra fastnar det grova gruset i däcken, alltså i lamellerna som ska ge bra grepp på halt underlag. Det innebär två saker; för det första blir de dubbfria däcken i princip dubbdäck eftersom stenarna fastnar i lamellerna, och sitter där som små dubbar. Vidare ärter sig stenarna in i däcket och förstör det. Alltså har vi en miljöförstöring eftersom bilisterna till en dyr kostnad oftare får kassera däck som skulle räckt längre.
Detta är en liten bild på ett av mina däck från i våras.
För det tredje har vi det enkla fysikaliska fenomenet att större partiklar nöter mer på vägbanan. Man kan jämföra det med att ligga på en spikmatta med 10000 spikar eller 1000. Vilket tror du gör mest ont? Sedan pratar vi alltså om krossad sten, som har mycket vassa kanter, inga små kulor om du trodde det.
Men politikernas slutsats är att det är dubbdäcken som orsakar partiklarna i luften. Man har tydligen inte fattat ett dyft fysik. De sov väl på de lektionerna i grundskolan, men har en tjock partibok, och röstar som partiet rekommenderat och för "miljön". Regeln är att allt är bilisternas fel, så enkelt är det. Sedan mera straffskatter och förbud, som en ren konsekvens.
Och ånyo; Ingen vet alla partiklar ursprung eller hur de genererats, men luften i tunnelbanan är mångfalt farligare än på Hornsgatan.
Add; 26/8: Ok, jag skrev det ovan fär någon dag sedan, och så dyker denna artikel upp.
Vi har alltså två rapporter från KTH och KI som visar att luften i tunnelbanan är mångdubbelt mer skadlig än luften på gatorna. Som åsnor låtsas politikerna som att dessa larmrapporter inte finns. Inte ett pip.
Sedan har vi det faktum att i stället för sand som halkbekämpning, använder man nu grovt grus. Vad är då konsekvensen av detta?
För det första blir det givetvis fler stenskott med lackskador, rost, skador på vindrutor och strålkastare m.m., men det kan man ju strunta i eftersom kostnaderna betalas inte av de som sprider ut gruset. Det får bilisterna betala som vanligt.
För det andra fastnar det grova gruset i däcken, alltså i lamellerna som ska ge bra grepp på halt underlag. Det innebär två saker; för det första blir de dubbfria däcken i princip dubbdäck eftersom stenarna fastnar i lamellerna, och sitter där som små dubbar. Vidare ärter sig stenarna in i däcket och förstör det. Alltså har vi en miljöförstöring eftersom bilisterna till en dyr kostnad oftare får kassera däck som skulle räckt längre.
Detta är en liten bild på ett av mina däck från i våras.
För det tredje har vi det enkla fysikaliska fenomenet att större partiklar nöter mer på vägbanan. Man kan jämföra det med att ligga på en spikmatta med 10000 spikar eller 1000. Vilket tror du gör mest ont? Sedan pratar vi alltså om krossad sten, som har mycket vassa kanter, inga små kulor om du trodde det.
Men politikernas slutsats är att det är dubbdäcken som orsakar partiklarna i luften. Man har tydligen inte fattat ett dyft fysik. De sov väl på de lektionerna i grundskolan, men har en tjock partibok, och röstar som partiet rekommenderat och för "miljön". Regeln är att allt är bilisternas fel, så enkelt är det. Sedan mera straffskatter och förbud, som en ren konsekvens.
Och ånyo; Ingen vet alla partiklar ursprung eller hur de genererats, men luften i tunnelbanan är mångfalt farligare än på Hornsgatan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar