torsdag 1 september 2011

Flykting - snacka med friidrottsförbundet.


Underbart! Här har vi en artikel i DN om en tjej från Afrika som söker asyl. Hon är tydligen en rackarns duktig löpare, men problemet är att Migrationsverket inte har beviljat asyl eller svenskt medborgarskap.

Nu är det ju så att gamla DDR visste vikten av idrottsliga framgångar i världen som ett plakat i världen och reklam för landet. Alltså ska man ställa sig frågan efter att ha läst artikeln; Varför får hon inte bli svensk medborgare? Hon skulle ju bli en reklampelare för vårt land, och tänk vilken seger det skulle vara för PK-multikultisverige att ha en dam som uppenbarligen inte ser svensk ut, inte kan ett ord svenska men röner stora framgångar på friidrottsarenorna.
Alltså skriver DN en artikel som går ut på att hon givetvis ska ha asyl, och sedan bli svensk medborgare illa kvickt.
Är det vad asyl och medborgarskap handlar om? Hur fort man kan springa? Var står det i FN:s definition av flykting? Kanske vi skulle låta Friidrottsförbundet bestämma baserat på prestationer vilka som verkligen är flyktingar. Alltså kan springa fort nog - den humanitära biten kan vi strunta i, det viktiga är idrottspotentialen som svensk PK-propaganda.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Njae. De skriver ju inte uttryckligen att hon borde få asyl p.g.a att hon är en duktig löperska. Kanske för långsökt även för DN. Jag tror mer det handlar om att man tar ett tillfälle att koppla begreppet "asylsökande" till något positivt. Oavsett hur långsökt kopplingen är.

Omvänt aktar man sig förstås för att använda begreppet i negativa sammanhang. När läste du senast om en kriminell som var asylsökande? Nej, i negativa sammanhang är den informationen inte "relevant". Det gäller att visa den rätta sidan av saken. Genom ett omsorgsfullt urval av information ska allmänheten få de rätta åsikterna.

Tänk om du varje morgon fick läsa en anekdotisk historia om en person som köpt en Fiat och var väldigt nöjd med den. Med synpunkter som:

"Fiat är spännande."
"Fiat är positivt för Sverige."
"Det är härligt med Fiat."


Gärna illustrerat med någon person som kan intyga hur bra just hans Fiat är. Dock absolut ingen generell statistik på hur många Fiat som är, t.ex, inblandade i våldsamma olyckor med personskador. Nej, handplockade exempel som illustrerar det "rätta" budskapet är att föredra. (Exempel som händelsevis skulle visa på motsatsen utelämnas förstås. Om en Fiat krockar är naturligtvis inte bilmärket relevant. En Volvo? Ja, se det är en annan sak...)

En sådan ensidigt positiv informationssortering kallas oftast "reklam", men den är tyvärr vanligt förekommande även på nyhetsplats numera.

Om du skulle serveras den typen av vinklingar varje dag, år ut och år in, skulle du nog så småningom få väldigt positiva åsikter om Fiat. En uppfattning som du kanske inte hade haft om du fått tillgång till allsidig information.

Problemet för media är att manipulationen blir uppenbar om den drivs alltför långt. Du kanske har folk i bekantskapskretsen som har dåliga erfarenheter av Fiat. Kanske någon börjar undra varför det aldrig nämns i tidningarna. Kanske saken börjar diskuteras på bloggar. Ja, där någonstans står vi idag. Blir intressant att se hur det fortsätter.

Anonym sa...

Kanske hon borde få invandra inte som flykting utan som efterfrågad individ?

Anonym sa...

Precis som första kommentaren beskriver upplever jag massor av reklam idag. Det är i regel en mörkhyad kille och ljushyad tjej i reklaminslag, i princip aldrig tvärtom! Misstänker statsbeställd hjärntvätt! Man bryter ner motståndet successivt dag för dag, annons för annons...
Behöver jag nämna att jag bojkottar företagen vars reklam utformas då?

Ulmerkotten sa...

Nä, det kanske de inte skriver, men det är ju vad hela artikeln går ut på. Hon vill tävla för Sverige, hon är bäst...

Den här propagandan är sammansatt av två komponenter. Dels är det den klassiska "rastertekniken", vilket gör att man bara får veta det PK-nissarna vill att man ska få veta. Man ska alltså skapa sig en bild baserat på den information man får. Precis som ditt exempel med Fiat. Här slår vi fyra fugor på smällen; kvinna, mörkhyad, flykting och idrott.

Sedan, och precis som du påtalar handlar det om att tjata och indoktrinera. Propagandakampanjer kan pågå i tiotals år, och är sammansatta av ren strategi och påverkan. Ta t.ex. nysvenskan. När jag var liten fanns det "utlänningar". Sedan blev det genom beslut från ovan som lanserades via Public Service, "invandrare" ett ord som inte funnits i svenskan. Nu heter det "berikare", "nybyggare", eller något annat positivt eller neutralt. När folk börjar använda "invandrare" som skällsord, kommer man helt ta bort det.
Att tro att man inte är utsatt för ren propaganda, är direkt fel och rent naivt. Så glöm inte att betala din TV-avgift, lille medborgare, så att du kan få "opartisk information och fakta". Hahahaha!!

Robin Shadowes sa...

Det verkar inte finnas några svenska idrottare längre. Tjatar dom inte om den där förbannade Zlatan så tjatar dom om nån annan blatte.

Ulmerkotten sa...

@ Robin
Tja, enligt Lilla Saltsjöbadsavtalet ska ju media framhäva personer med invandrarbakgrund, i idrottsliga och kulturella sammanhang.
Så det kanske finns massor med pursvenskar som är duktiga, men de exponeras inte i media.

...och en pryl till. Skriv inte ord som "blatte". Mörkhyad, färgad, "med utländsk bakgrund" eller så tycker jag är OK, men "blatte" tycker jag är ett skällsord och rasistiskt. Nu ser jag att du skrev inlägget mycket sent och du kanske var "lite trött"...så vi släpper det.

Anonym sa...

Låt henne få stanna. Alla principer i asylrätten har för många år sedan upphört att gälla i Sverige.