torsdag 22 september 2011

En PK-murvel gör propaganda


Det här gör mig rätt beklämd. DN kastar skit på påven och katolicismen. Det är två saker som retar mig.

För det första, och efter att ha bott i Staufen i Sydtyskland, där ca 80% är katoliker, vet jag vad jag talar om. Antagligen till skillnad från journalisten på DN, som utan att veta har grävt upp all dynga han kunna hitta och sedan satt sig vid tangenterna.
Nu är jag inte katolik, eller ens troende, men man ska ha klart för sig att katolska kyrkan gör otroligt mycket bra. De jag träffat och pratat med under åren från katolska kyrkan har all min respekt och jag beundrar dem. Det handlar mest om nunnorna från S:t Trudpert, som utan ersättning hjälpte till inom socialarbete, stödde ensamstående mödrar, jobbade gratis på sjukhus, hjälpte till inom åldringsvården, o.s.v. förutom att de alltid fanns att prata med när någon behövde. När min yngste son föddes var det mest nunnor på sjukhuset som hjälpte till. De gör helt enkelt otroligt mycket för samhället och bara finns. Utan att få någon betalning och utan att förvänta sig ett tack. Man deltar och hjälper till i många kulturevenemang.
Men det handlar även om Malteserorden från Heitersheim som mer är inriktade på att hjälpa till vid olyckor och de har sannolikt fler helikoptrar än hela svenska försvaret, och fler ambulanser än det finns i Sverige.
Så kanske den lille journalisten skulle ta reda på allt gott den katolska kyrkan gör och skriva om det i stället för att murvla ner sig i enögd skandalkritik på bästa Expressenmanér?

Självklart finns det de som inte gillar påvebesöket i Tyskland, jag lyssnade på tyska radion idag som betecknade dem som vänsteranhängare. De har ju mycket bättre förebilder än påven; Mao, Stalin, Lenin, Kim Jong-Il, Castro och andra trevliga grabbar med förflutet som änglar. Berätta lite om dem. Eller kanske Hugo Chavez?

För det andra är det tydligen helt OK i svensk press att kasta skit på påven och katolicismen generellt. Men den som ens nyser kritik mot islam blir kallad främlingsfientlig, och anses som rasist. Nu är det ett förbaskat enkelt faktum att åtskilliga tusentals oskyldiga människor mördats i islams namn de senaste åren, och knytningen med islam är solklar, uttalad, och erkänd. Man predikar våld, och det står i klartext i koranen att den som dödar otrogna kommer belönas i himlen.
Så DN; var är kritiken mot islam som religion, det enkla faktum att koranen uppmanar till lagbrott, och deras ledare gör detsamma? Nähä, det är inte PK att nämna, och emot instruktionerna. Men att kasta skit på påven och katoliker går bra, eller hur?

Så DN:s rubrik är ”Påven möter protestvåg”. Det är en ren lögn.

Inga kommentarer: