onsdag 8 maj 2013

120 på Autobahn


Jag hittade i DN att SPD:s partiledare Sigmar Gabriel att fri fart på Autobahn i Tyskland, snart kan vara ett ”minne blott”. Man blåser upp detta på förstasidan med ”Snart ingen fri fart på Autobahn”, vilket är en ren lögn. Det hela handlar om att SPD och de gröna mupparna skulle först vinna nästa val, och sedan bilda koalition. Det är en ren hypotes alltså.


Tittar vi vidare på vad hr. Gabriel de facto säger, vilket vi kan läsa i denna artikel i Badische Zeitung är det så att han finner en hastighetsbegränsning till 120 för ”sinnvoll”. Direkta översättningar av detta ord blir egentligen lite fel, och det handlar om att handla efter sina sinnen och logik, men översättningen enligt google translate är ”användbar”, vilket inte är riktigt rätt, men kanske bäst. Vidare, och som även DN påtalar, är det så att han må vara partiledare, men ett sådant förslag skulle stöta ”på patrull även i de egna leden”, och har uppenbarligen redan gjort det.


Men som svensk undrar du givetvis hur i h-vete det kan fungera med fri fart i Tyskland? Det vore ju en ren utopi i Sverige, eller hur?

Det finns två enkla saker som gör att det fungerar, och dessutom utmärkt. Det första är att alla respekterar trafikreglerna och varandra. Om vi börjar med trafikreglerna finns det en del regler som är viktiga att känna till. Det första är att det är att det är strängeligen förbjudet att hålla för korta avstånd mellan bilarna. Bakomvarande måste ha minst 1.5 sekunder till framförvarande annars blir det dryga böter. Man har kameror som kontrollerar detta. Vidare är det förbjudet att stressa eller vara aggressiv mot andra. Om Gertrud 95år ligger i vänsterfilen på fri fart i kanske 100 km/h är det förbjudet att försöka få henne att flytta på sig för att man vill köra fortare. Gertrud flyttar sig när hon vill och finner lämpligt. Tutar man, vänsterblinkar, håller för kort avstånd, eller blinkar med helljuset är det dryga böter. Man hetsar inte andra eller beter sig aggressivt, så är det bara. Man vill heller inte ha några stillastående bilar vid sidan av Autobahn, det är ok om bilen gått sönder, och då finns ADAC som hjälper och fixar, men har du fått bensinstopp blir det böter. Man visar i god tid sin avsikt att byta fil med blinkers. Till skillnad från här i Sverige betyder blinkers att man ämnar byta fil när så går. Inte som här, någon eller några få sekunder innan man gör filbytet.

Det andra är att det inte är på något sätt tufft eller ballt att köra fort. Detta är ruskigt svårt för en svensk att fatta, men i tyska huvuden finns ingen som helst koppling mellan att köra fort och tuffhet. Har jag inte bråttom kör jag kanske 130 på Autobahn, men känner jag för det och har lite bråttom kanske drygt 200 gäller. I Tyskland finns ingen koppling mellan att köra fort och att vara tuff eller ball. Min fru, efter att jag hade tagit en av högerfilerna kanske i 160, skrek i mitt högra öra; ”-allt under 180 är en jävla lushastighet!”. Det finns en bild på henne, när hon rattade några mil senare vid Göttingen, (tagen av polisen), där hon kör ca 40 km/h för fort, vid någon hastighetsbegränsning på 100 i en lång nedförsbacke. Det kostade kanske en tusenlapp. Något att skratta åt, men tuffare än jag? Ärligt talat skiter jag i det, men det blev i alla fall dyrare.

Så hastigheter har ingenting med olyckor att göra, det är bara något man trummat in i svenska huvuden i massor med år och sänkt hastigheterna på vägarna ”för din egen skull lille medborgare”. Antingen struntar svenska bilister i de regler som finns i tillämpliga delar, eller följer dem baserat på risken att ”åka fast” och bötesbeloppen.

Låt mig avsluta med detta- Badische Zeitung 29/10-2010:
"Ein pauschales Tempolimit führt nach allen bisherigen Erkenntnissen gerade nicht automatisch zu mehr Sicherheit auf den Autobahnen", sagte Umwelt- und Verkehrsministerin Tanja Gönner (CDU). In Österreich, wo auf den Autobahnen maximal Tempo 130 gefahren werden darf, sei die Zahl der Unfalltoten auf Autobahnen sogar um das 1,5-fache höher als in Deutschland.

översatt blir det ungefär så här:

En generell hastighetsbegränsning leder enligt till nuvarande kännedom inte automatiskt till mer säkerhet på motorvägarna, sade miljö och trafikminister Tanja Gönner (CDU). I Österrike, där en maximalt tillåten hastighet på 130 km/h är tillåten på motorvägarna, är antalet olycksfallsdöda på dessa ca 1.5 gånger högre än i Tyskland.”

Men givetvis är det så att Dn inte tillåter några kommentarer eller blogglänkningar i detta ämne, det är inte PK. Så tro inte att du hittar en länkning hos DN till detta blogginlägg. Men censur finns väl inte i Sverige 2013? Jodå, det gör det.

Inga kommentarer: