lördag 17 september 2011

Trafikzoombies


Tänk att det ska var så svårt för NTF att fatta (länk). Det dödas fotgängare i trafiken, och NTF fattar ingenting. Inget nytt eftersom Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande är en gammal karleva från högertrafikomläggningen och bara trakasserar medborgarna med storebrorskampanjer på bästa DDR-manér. Det generella har varit att man vill att trafikanterna ska koppla bort hjärnan och följa trafikreglerna, då är man säker. (Missa inte honnörsordet ”säker”.) Detta eftersom trafikreglerna borgar för att inget ska kunna hända. Är t.ex. en väg skyltad 90 kan man köra 90 på denna väg och är då garanterad för att ingen olycka ska kunna hända. Även om det är blixthalka, dålig sikt och mörkt – är det 90 är det 90. Om du nu hamnar i spenaten trots detta tar dock NTF och myndigheterna inget ansvar, men skulle du köra över 90 på sommaren, utan en annan bil och under perfekta förhållanden är det polisens skyldighet att sätta dit dig som en fartdåre. Dryga böter....

Koppla bort hjärnan bara lille trafikant. Nu konstaterar man att många fotgängare omkommit, och detta är inte alls förvånande eftersom man införde zebralagen för ett antal år sedan, med den påföljden att fotgängare inte längre behöver titta eller ens bekymra sig om det kommer någon bil, det är bara att svänga rätt ut på övergångsstället utan någon som helst förvarning för de bilister som kommer i 50km/h. De håller ju lagstadgad hastighet åxå, så vad är problemet? Tja, helt enkelt att folk uppmanas koppla bort hjärnan och inte anpassa sitt handlande efter trafiksituationen utan efter reglerna man satt upp. Det är sannolikt en klen tröst både för de som blivit påkörda av en bil i 50km/h, och bilisterna som även de följde trafikreglerna. Givetvis blev alla dessa olyckor bilisternas fel, som skulle ha räknat med att det finns (nu döda och skadade), fotgängare som kunde bete sig vansinnigt, men det gör ju inte skadan mindre.
Så i stället för att se till att jobba för att trafikanter ska agera förutseende, försöka se vad som kan hända och anpassa sitt beteende efter den gällande trafiksituationen vill man ha trafikzoombies, och det har man lyckats med. Med ett antal döda som följd och ingen fattar varför. Lagarna och reglerna borgar ju för att inget ska kunna hända.

Det är ju nämligen så att det spelar ingen roll vad du anför till ditt försvar om du t.ex. som bilist har kört fortare än vad det står på skyltarna. Dryga böter är det som gäller, och meddelandet är solklart – tänk inte, bedöm inget själv, det är du inte kapabel till, utan följ skyltar och anvisningar. Då kan inget hända, eller hur NTF?

Jag körde till och från mitt arbete varje arbetsdag i ca 10år i Tyskland med ”fri fart”. Regler och propaganda kan aldrig ersätta erfarenhet och den enskilda trafikantens bedömning. Så nu kliar sig NTF i skallen. Sannolikt blir det fler propagandakampanjer, varför inte en om att fotgängare ska ha hjälm?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nedan ett utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 7 kap. Bestämmelser för gående på väg:
4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Tyvärr så glöms det att skriva om att gångare också har skyldigheter

Ulmerkotten sa...

...och har det någonsin hänt att en gångtrafikant blivit fälld enligt denna paragraf?
Det har alltid varit så att om en bilist smäller med en fotgängare eller cyklist blir det alltid bilistens fel Zebralagen har dock fört med sig att de inte tittar om det ens kommer någon bil. De går helt sonika ut eftersom bilisten ska hinna stanna. Ofta går de på trottoaren, och när de kommer till övergångsstället svänger de bara ut på detta och i gatan utan att titta.

Vet inte hur mänga fall jag sett av detta, och det tror faen att de kan bli påkörda. Men det är alltid bilistens fel.

Anonym sa...

jag håller med fullständigt en helt urbota dum lag, men ville bara påvisa att egentligen så har gångare skyldigheter också men att ingen ens vet om det.

jag har själv jobbat som Taxichaufför i flera år och sett det mesta i idiotiska beteenden som gångare och cyklister håller på med.

men jag måste nog påstå att det stället i trafiken som zebralagen ställer till med mest problem är nog övergångsställen som ligger i anslutning av rondeller, där stockar det upp trafiken samt att när man ska in i rondellen så tittar man vänster för att se om det kommer en bil, sen gasar man för att snabbt komma in i rondellen helt plötsligt får man tvärnita pga bilarna framför stannat för att släppa fram en fotgängare.

Ulmerkotten sa...

Jamen, ryktet säger ju att man får EU-bidrag för att bygga rondeller. Jag vet inte om det är sant, men det verkar ju så eftersom hela landet drabbats av rondellsjukan.

Smäller några bilar i dessa kostar det inte stat och kommun ett öre, det blir bara lite skrynklig plåt. Försäkringsbolag och bilisterna får betala.