torsdag 27 juni 2013

I en kavitet


För någon dag sedan skrev en herre i tidningen (jag vill minnas DN), att beslutet att Public Service (PS) ska har rätt att ta ut licensavgift för nätanslutna datorer, faktiskt är inget annat än en ren skatt på tillgången till internet.  Så är det faktiskt, och svamlet om ”teknikneutralt” är rent utsagt larvigt. Det är PS som själva valt att lägga ut sina program gratis på ett gratis media, utan att kräva någon form av betalning trots att det finns ett otal sätt för användare av vissa tjänster på nätet att betala för just dessa. Men det har PS avsiktligt avstått, man har valt att lägga ut sina program på nätet som alla vet är gratis, och det man publicerar där är dito, och att sedan komma användare av internet på avgifter är ju helt vansinnigt.


Vidare har vi alla företag i landet. Tror någon att t.ex. småföretagare ägnar sin tid på arbetet med att titta på PS? Eller att jag på mitt arbete sitter och titta på PS? Utländska studerande som inte pratar svenska – de ska betala för något de inte ens förstår. Listan kan göras hur lång som helst och man någon måste väl fatta att hela historien är rent vansinnig.

Så var ska vi dra gränsen i nästa läge? Varenda mobiltelefon med internetuppkoppling? Varenda surfplatta? Alla manicker med någon form av uppkoppling till internet?

Saken är förbaskat enkel. Om PS är så bra de hävdar – tillhandahåller opartisk information, fakta, utbildningar och annat måste det ju finnas de som vill betala.

Det råder något som heter marknadsekonomi, ett begrepp som är helt okänt för våra politiker och de som styr PS; Låt de som vill ha PS betala för det då.

Själv vill jag inte betala för PS, lyssnar inte på PS, tittar inte på PS, och finner det föga intressant att betala för nyheter på lätt svenska eller serbokroatiska. Däremot bloggar jag…och ser ingen som helst anledning att betala till PS för att jag gör det, eller inhämtar annan information på nätet och läser min mail.

Ånyo – lägger man ut information utan betalningsätt på nätet är den gratis, så förbaskat enkelt är det.  Sedan kan förvaltningsrätten ta svammel som ”teknikneutral” och stoppa upp i någon lämplig kavitet under bältet. 

Året är 2013, inte 1963 som förvaltningsrätten, politikerna och PS verkar tro.

Inga kommentarer: