fredag 22 november 2013

Halal och skolmat


Det är klart att Skolinspektionen måste säga att det inte är något brott mot skollagen att servera halalslaktat kött. Om halalslakt inte är konfessionellt slaktad mat vet jag inte vad man menar. Slaktmetoden står i direkt strid med svensk lagstiftning om djurplågeri, och djuren tvingas dö en lång och smärtsam död baserat på en bok skriven i arabvärlden på 600-talet. 

Om det inte är konfessionellt styrt och betingat vet jag inte vad som är det. Ju större djuret är, ju mer djurplågeri och jag rekommenderar detta tubeklipp till de som inte tror (eller vill förneka), att halalslakt är smärtfritt och snabbt.

Svenska myndigheter blundar för detta även om svensk lag är tydlig och föreskriver att djuret inte må utsättas för onödigt lidande, även vid slakt eller transport till slakt. Problemet är enligt muslimerna att djuret måste vara vid fullt medvetande ”när det möter Allah”, och alltså tillåter rättrogna muslimer ingen form av bedövning, och dessutom uppstår problemet att eventuella bedövningsmedel blir kvar i köttet. Att det kanske visar sig en inspektör en gång per år, som kontrollerar vad som försegår ger jag inte mycket för. När saktade du senast ner vid en plåtpolis?


Nästa gång du är i din affär kan du ju försöka hitta en kycklingfilé som inte har ett litet märke med en liten arabisk gubbe och text, vilket betyder just halalslaktat. Kronfågel är de enda som jag känner till som inte har halalslaktade kycklingfiléer. Jag köper den även om de är dubbelt så dyra som de som är halalslaktade.
Jag är ingen djurrättsnisse, men någon skam får man ha i kroppen. Hittar jag ett enda litet märke med arabisk text på en produkt som sannolikt betyder att är halalslaktat köper jag det inte, även om samma produkt kostar det dubbla utan "halalstämpeln".

Förresten…en av de största leverantörerna av livsmedel till butikerna heter Axfood. Jag har inte sett några köttprodukter som inte är halalslaktade från Axfood, och jag köper inte dessa produkter. Chef för miljö och socialt ansvar är Åsa Domeij (länk). Känns namnet igen?


Inga kommentarer: