Två forskare på
KI skriver idag (länk) i DN att dubbdäcken orsakar en massa sjukdomar, eftersom
dubbdäcken sliter loss en massa partiklar från vägbanorna som folk inandas.
Detta är ju en klassiker som vi hört i många år, ett mantra som används framför
allt av de som vill förbjuda dubbdäck, men jag frågar mig om det är sanningen
eller ens delar av den. Visst dör folk i de sjukdomar man nämner men vad jag
betvivlar är att just dubbdäcken är enda orsaken, eller ens en del av en sanning
som säkerligen inte finns.För det första är det så att kommuner och trafikverket inte längre ”sandar”. För många år sedan använde man sand som halkbekämpning, men idag använder man grovt grus. Detta har en rad konsekvenser. Det blir givetvis en högre friktion per ytenhet ju större partiklar som används. Precis som att det är smärtsammare att ligga på en spikmatta med få spikar än en med många.
Vidare äter sig dessa små vassa stenbitar in i bildäck med lameller och sitter fast i däcken. På så sätt fungerar de i praktiken som dubbdäck samt äter sig in i, och förstör bildäcken. Fråga vilken däckfirma som helst. Vidare orsakar småstenarna stenskott, vilket förstör lack och glasrutor på bilar, även om det är kostnader och skador inte politikerna bekymrar sig om.
För det andra är
det så enkelt att en människa exponeras för en rad olika luftföroreningar och
att påstå att man skulle ”rädda liv” är ett vagt flumuttryck som inte finns
något som helst belägg för. Man har alltså ingen som helst aning om vad som
orsakat en sjukdom, om det är en kombination av faktorer, hur eller om dessa
samverkat, eller exakt i vilka miljöer en person vistats eller hur länge.
”Rädda
liv” är en klassiker, t.ex. i trafiksäkerhetssammanhang, emedan ca 3 gånger
fler tar självmord varje år utan att någon bekymrar sig. Hur många som dör av
bristfällig sjukvård eller i vårdköer vet ingen. Men just de ”liv” man
räddar genom olika trafiksäkerhetsåtgärder är tydligen mer värda än andra.
För det tredje
kan man fråga sig vilka partikelkällor det finns i en storstad? Hur många hus
eldas med olja som genererar partiklar i staden? Och sist men inte minst; jag
rekommenderar denna länk, i vilken det skrivs att den verkligt farliga
partikelgeneratorn är tunnelbanan i Stockholm. Jag citerar inledningen: ” Rent
teoretiskt skulle tunnelbaneluften
kunna vara fyrtio till åttio gånger farligare för människans lungor, enligt den
nya studien, som publiceras i tidskriften Chemical Research in Toxicology.”.
Den nämnda jämförelsen är alltså mot luften på de mest partikelbemängda gatorna
i Stockholm.
Alltså – förbjud sandning med grovt grus, det ska
ersättas av sand. Förbjud tunnelbanan i Stockholm – det skulle ”rädda liv”.
Nähä…allt är, och ska vara bilisternas fel (PK-defaultvärde).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar