torsdag 21 november 2013

PK-default



Två forskare på KI skriver idag (länk) i DN att dubbdäcken orsakar en massa sjukdomar, eftersom dubbdäcken sliter loss en massa partiklar från vägbanorna som folk inandas.
Detta är ju en klassiker som vi hört i många år, ett mantra som används framför allt av de som vill förbjuda dubbdäck, men jag frågar mig om det är sanningen eller ens delar av den. Visst dör folk i de sjukdomar man nämner men vad jag betvivlar är att just dubbdäcken är enda orsaken, eller ens en del av en sanning som säkerligen inte finns.

För det första är det så att kommuner och trafikverket inte längre ”sandar”. För många år sedan använde man sand som halkbekämpning, men idag använder man grovt grus. Detta har en rad konsekvenser. Det blir givetvis en högre friktion per ytenhet ju större partiklar som används. Precis som att det är smärtsammare att ligga på en spikmatta med få spikar än en med många.
Vidare äter sig dessa små vassa stenbitar in i bildäck med lameller och sitter fast i däcken. På så sätt fungerar de i praktiken som dubbdäck samt äter sig in i, och förstör bildäcken. Fråga vilken däckfirma som helst. Vidare orsakar småstenarna stenskott, vilket förstör lack och glasrutor på bilar, även om det är kostnader och skador inte politikerna bekymrar sig om.



För det andra är det så enkelt att en människa exponeras för en rad olika luftföroreningar och att påstå att man skulle ”rädda liv” är ett vagt flumuttryck som inte finns något som helst belägg för. Man har alltså ingen som helst aning om vad som orsakat en sjukdom, om det är en kombination av faktorer, hur eller om dessa samverkat, eller exakt i vilka miljöer en person vistats eller hur länge.
”Rädda liv” är en klassiker, t.ex. i trafiksäkerhetssammanhang, emedan ca 3 gånger fler tar självmord varje år utan att någon bekymrar sig. Hur många som dör av bristfällig sjukvård eller i vårdköer vet ingen. Men just de ”liv” man räddar genom olika trafiksäkerhetsåtgärder är tydligen mer värda än andra.

För det tredje kan man fråga sig vilka partikelkällor det finns i en storstad? Hur många hus eldas med olja som genererar partiklar i staden? Och sist men inte minst; jag rekommenderar denna länk, i vilken det skrivs att den verkligt farliga partikelgeneratorn är tunnelbanan i Stockholm. Jag citerar inledningen: ” Rent teoretiskt skulle tunnelbaneluften kunna vara fyrtio till åttio gånger farligare för människans lungor, enligt den nya studien, som publiceras i tidskriften Chemical Research in Toxicology.”. Den nämnda jämförelsen är alltså mot luften på de mest partikelbemängda gatorna i Stockholm.

Alltså – förbjud sandning med grovt grus, det ska ersättas av sand. Förbjud tunnelbanan i Stockholm – det skulle ”rädda liv”. Nähä…allt är, och ska vara bilisternas fel (PK-defaultvärde).


Inga kommentarer: