tisdag 7 oktober 2014

Aldrig ett öre till Expressen

Jag blev sur på Expressen igår. Jag läser inte Expressen, det är en ren principsak, men det var en länk från DN eller SvD till Expressen som hade ett skandalavslöjande om att Åsa Romson hade målat botten på sin båt med en färg som inte var miljövänligt och förbjuden.
Jag tycker en viktig sak är att man skiljer på politikers privatliv och arbete. De har ett arbete som politiker precis som alla andra och försöker göra det (förhoppningsvis), så bra de kan.
Det är i deras funktion som politiker vi som väljare ska avgöra hur duktiga de är och passande för sitt eller sina uppdrag de är.
Vad de gör privat har inte med saken att göra. Nu har jag inte ett dyft till övers för varken Åsa Romson eller miljöpartiet rent generellt, utan det är Expressens skandaljournalistik jag blir förbannad på. Man har t.ex. en ”grävargrupp” som fått uppgifter av vänsteraktivister med ett digert straffregister, och som (enligt mitt tycke), direkt olagligt gör dataintrång, som sedan Expressen använder sig av att Wallraffa personer. Man smygfilmar på privatpersoners tomter och i deras hus, lägger ut dessa filmer på nätet, och omskriver uppgifter man fått via dataintrång till rena lögner. Detta utan att någon reagerar eller att det är åtalbart. Man ger inga chanser eller möjligheter till genmäle, utan hängs man ut av denna skandalblaska är man rökt. De som läser den är dumma nog att tro på det som står i den. Det är bara att beklaga att det finns medborgare i detta land som är så korkade, och suktande efter "nyheter".
Romson körde någon form av avbön, och det är vad som gäller eftersom Expressen säkert har ett gäng jurister samt stora ekonomiska resurser.
Vad är det då som ger denna skandalblaska denna makt? Det är du. Köper du eller lägger du ett öre på denna typ av skandaljournalistik som borde kriminaliseras, men som gömmer sig bakom tryckfriheten, tycker jag du är en idiot.
Så låt för faen Åsa Romson måla sin båt med vilken jäkla färg som helst. Är det olagligt är det polisens sak.
Kan ingen annan skandalblaska montera in en kamera i Thomas Mattssons sovrum för att sedan publicera ett reportage om hans sexliv och lägga ut filmerna på nätet? Att smygfilma och Wallraffa är ju helt ok, eller hur Mattsson så länge idioter köper lösnummer av din skandalblaska? Och ju mer skandal och smutskastning, där lögn eller sanning inte spelar någon roll, ju fler lösnummer och "guldspadar".
Jag kommer aldrig lägga ett öre på Expressen eller någon annan skandalblaska som ägnar sig av denna typ av verksamhet. De som jag ser läser Expressen har mitt förakt.

Inga kommentarer: