söndag 14 juli 2013

Om att "rädda liv".


Vi matas dagligen med tugg om trafiksäkerhet. Vi ska ha bilbälten, hålla hastighetsbegränsningarna, får inte köra minsta påverkade. Man har en flummig ”nollvision” och Trafikverket jobbar hårt med att på olika sätt minska antalet som dör i trafiken. 296 dog i trafiken 2012. Dessutom är det ju så att polisen jobbar hårt med att hitta straffa trafikbrottslingar, som råkat köra några ynka km/h mer än det stått på en passerad skylt. Jag har inget att invända mot en säkrare trafik men tycker det är konstigt när man sänker hastigheter för att ”rädda liv".

Det är 4-5 gånger fler som dör p.g.a. självmord än i trafiken 1378 personer 2011 enligt denna länk. Det enda man gör är att spika upp barrikader på broar för att förhindra att hoppa från dem. I stort sett inget annat alls görs för att hjälpa dem eller förhindra självmord.


På samma sätt är det med de som avlider efter felbehandlingar på sjukhus, inom vården eller i väntan på vård. Hur många vi pratar om har jag ingen aning om, men det lär vara ganska många.

Så frågan jag ställer mig är om målsättningen i själva verket är att ”rädda liv”? Jag tror inte det, utan att det handlar om pengar. Egentligen är det givetvis en förlust när någon dör för staten/landsting/kommun, i synnerhet om denne är runt 20 och står i begrepp att förvärvsarbeta. Men det är riktigt illa om någon blir allvarligt handikappad för livet av en olycka. Det kostar enorma belopp under en livstid, och måste till varje pris undvikas. Därför alla trafiksatsningar, kampanjer avskräckande böter m.m. inte för att man i själva verket vill ”rädda liv”, utan för att man vill spara pengar för staten, landstingen och kommunerna.

Om du inte tror mig kan du ju svara på varför det är lag på bilbälte, men inte på flytväst? Nu vill jag inte ha lag på flytväst, utan vill bara belysa att det inte handlar om att ”minska antalet trafikdöda”, utan att spara pengar.




Inga kommentarer: