Det finns mycket knas i svensk lagstiftning. Trafiklagstiftningen är i många stycken rent
idiotisk. Så tillika Transportstyrelsen och deras handlande.
Det är nu en debatt om dubbelbestraffning som man kan läsa på denna länk i SvD.
Enligt EU får man inte bestraffa en person två gånger, och i de fall man dragit
folks körkort är detta givetvis en bestraffning. Det är både krångligt och dyrt
att skaffa ett nytt. Dessutom har alla olika behov av att få köra bil, varför
dylika dumheter slår väldigt olika beroende på vem som drabbas. Ponera att du
bor på landsbygden är ensamstående med barn och har ett eget åkeri samt ett
körkort med A-E-behörighet, eller du bor i Stockholm innerstad, arbetar där och
har inga barn. Skillnaden i straff blir då avsevärd, ett indraget körkort för
den förstnämnda är en katastrof emedan det i andra fallet inte är så kritiskt. Skulle någon vilja påstå att det inte är ett
straff hårdare straff för den förstnämnda?
Duger argument som ”- Jag är och har varit ambulansförare i 15 år eller " - Jag har bott i Tyskland och kört varje dag på Autobahn i många år”, för den som kör kanske 160km/h på en tom motorväg? Nix, där lägger man all logik och trafiksäkerhetsaspekter åt sidan och bara drar körkort utan minsta logiskt tänkande. Logiska argument man bara struntar i.
Duger argument som ”- Jag är och har varit ambulansförare i 15 år eller " - Jag har bott i Tyskland och kört varje dag på Autobahn i många år”, för den som kör kanske 160km/h på en tom motorväg? Nix, där lägger man all logik och trafiksäkerhetsaspekter åt sidan och bara drar körkort utan minsta logiskt tänkande. Logiska argument man bara struntar i.
Transportstyrelsens chefsjurist Kristina Nilsson anför:” – Vi ser inte körkortsingripandet som
ett straff utan som en trafiksäkerhetsåtgärd, därför ser vi det inte som att
HD:s dom förändrar det nuvarande läget.”.
Ok, vi har nu kommit fram till att det är
alltid olika straff när man tar ett körkort för någon.
Logiken saknas
fullständigt och lagen är inte lika för någon. Men Kristina Nilsson hävdar ju
att det är en ”trafiksäkerhetsåtgärd”. Jag skulle gärna vilja ha hennes
motivering till att man tar folks körkort då de inte hämtar ut nya på posten. Ponera
att du arbetar ett antal månader utomlands och inte kan hämta ut det förnyade körkortet på posten. Om du inte kan göra
detta förlorar du körkortet, och min fråga till Kristina Nilsson är givetvis;
på vilket sätt en utlandsvistelse nedbringar en persons kapacitet som
bilförare? På vilket sätt är det i detta fall en trafiksäkerhetsåtgärd? Vilket
brott har begåtts? Utlandsvistelse, är det olagligt och personen blir en trafikfara då
personen kommer tillbaka till Sverige?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar