torsdag 10 maj 2012

Vem betalar fiolerna?


Det finns en konstig intresseorganisation som heter ”Copyswede.” Den har sannolikt sin grund någon gång på 70-talet då bandspelare kom som gjorde det möjligt att spela in musik. 

Alltså, förutsatte man att magnet och kassettband skulle användas för att kopiera musik. Som resultat av detta fick man ta ut avgifter på varje kassett eller rullband eftersom det då var uppenbart att detta media skulle användas till att just kopiera. Det var LP-skivor och kassetter som gällde då, med usel ljudkvalitet. Kopierade man något var alltid kopian med sämre kvalitet än originalet.

Ok, då fanns det en viss logik. Det var en självklarhet att man använde band och kassettband till att kopiera skivor man ville höra, och för denna piratkopiering fick man betala för varje oinspelat media man köpte. Det är förvisso en rent polisär sak att sätta fast folk som gör olagliga saker, och därför kan man ifrågasätta saken i första läget. Det kan ju rimligtvis inte vara så att man accepterar olagliga saker, men som plåster på såren tar man ut en avgift på varje media som kan användas till olagliga saker.

Idag skriver vi 2012, och samma princip har uppenbarligen hängt med sedan 70-talet. För varje media till vilket det är möjligt att kopiera upphovsrättsskyddat material, ska man betala en avgift till organisationen Copyswede, som sedan på något sätt fördelar pengarna. Ja, inte direkt till artisterna utan till mediaföretagen, som i sin tur har kontrakt med artisterna. Huruvida ett enda öre slutar hos artisterna vet jag inte.

Vad pratar vi om i pengar då? Småpengar? Några tusen? Knappast....
”Piratkopieringsavgifterna” som Copyswede tar in var 2010 ca 90 miljoner som man kan läsa på denna länk, och man fattar intresset från mediaföretagen till att kunna fortsätta med detta. Man tar alltså ut en avgift för en olaglig piratkopiering för att medier kan användas till piratkopiering. Ursäkta, men här föll logiken fullständigt. Vidare skiljer man givetvis inte på medier som används yrkesmässigt eller privat. Det betyder alltså att det företag som köper datorer, DVD-skivor, USB-minnen, eller andra lagringsmedier för att användas som servrar eller av medarbetarna yrkesmässigt till filförvaring, betalar till Copyswede för att dessa saker har möjligheten att användas till piratkopiering. 

Här föll logiken igen totalt.  Vilket företag i Sverige har sin dataavdelning till att piratkopiera upphovsrättsskyddat material till servrar? Är det på arbetstid för någon tillåtet att tanka filmer eller musik? Men Copyswede ska ha betalt per oinspelad Mb, inget snack, och baserat på något gammalt skit från 70-talet. På denna länk på sidan 10, är det bara att läsa att köper du eller något företag en hårddisk (alltså i, eller utanför datorn och större än 250Mb),  kostar det 300 kr direkt till Copyswede. Du eller företaget betalar alltså för något olagligt.

Men nu slår Datalagringsdirektivet till, och dessa upphovsrättsorganisationer ska ha rätt att begära ut identiteten på den som misstänks ladda ner deras material, om straffet är så lågt som dagsböter. Detta är ju rent larvigt och absurt.

90 miljoner är inte småpengar bara i Sverige, och bakom hela historien kan man ju bara gissa vilka som ligger. Svenska politiker paddlar med och skyller på EU, vilket är en klassiker. "Det är EU-beslut på detta så vi måste förlja det. Annars får vi böter." Har någon hört det förut?

Så om du laddar ner filmer eller musik till din mobil eller dator är det olagligt, och de som står bakom Copyswede kan begära att din IP-adress lämnas till dem för att du ska kunna åtalas eller få böter. Men samtidigt har du betalat för möjligheten att kunna piratkopiera när du köpte din hårddisk eller ditt minne.

Det är väl fullt logiskt, eller hur?

Så visst är det fullt logiskt att Datalagringsdirektivet välkomnas som vi kan läsa i DN på denna länk? Fullt logiskt, vi snackar ju om grova brottslingar, och inte någon miljon ungdomar, och jag skriver 2012.

Vem/vilka står för fiolerna? Din gissning är säkert lika bra som min. 

För några år sedan var det ju jakten på terrorister som legaliserade allt snokande, men hur ska man legalisera detta, och möjligheten att kapa yttrande och tryckfriheten? Dagsböter? Är det straffet för terrorism?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite förvirrat. Om man läser på Copyswedes webbplats, som du själv länkar till, framgår att lagringsmedier som används yrkesmässigt inte omfattas av ersättningen. Det är alltså fel det du skriver.

Vidare framgår det att ersättning inte tas eller utgår för piratkopiering och man definierar tydligt vad som är vad. Skilj på privatkopiering, som är laglig, och piratkopiering som är olaglig. Det är alltså fel det du skriver.

Vidare framgår det att Copyswede är en sammanslutning av organisationer för enskilda kulturarbetare, inte för medieföretag, som du skriver. Det är alltså fel det du skriver.

Faktum är att du bygger hela bloggposten på falsarier istället för på de uppgifter du själv länkar till. Läs på Copyswedes webbplats innan du ber andra göra det. Jag läste och det behöver man inte göra länge förrän din post spricker.

Ulmerkotten sa...

Nja, det är inte riktigt så enkelt.
Med "yrkesmässigt" menar man företag som kopierar något, t.ex. program, musik eller filmer, de är befriade från avgifterna men det betyder inte att alla företag är undantagna. Det är samma pris på datorer och lagringsmedia till företag som privatpersoner, och alltså ingår copyswedes avgift i priserna. Att ett företag eller en privatperson köper gör ingen skillnad i pris - copyswedes avgifter är inbakade.

Jag kom ihåg debatten för länge sedan om vad "piratkopiering" är, och det var så att man helt enkelt hittade på laglig sådan för att kunna ta ut avgifter på alla inspelningsbara media. På den tiden var det magnetband och kassetter, och detta har sedan bara följt med och tillämpas nu på alla media man kan skriva och läsa till och från.

Copyswede menar att de de tillvaratar musiker, artisters och andra skapares intressen, och givetvis är det så till viss del. Men dessa personer har kontrakt med media/filmbolag, och tittar man t.ex. på IFPI:s (copyswede betalar till IFPI), hemsida står det: "IFPI Svenska Gruppen inkasserar även ersättning när musik används i bland annat radio- och TV sändningar och fördelar därefter ersättningen till musikbolagen."
Det är alltså inte alls klart eller betyder att dessa pengar hamnar i fickorna på artisterna.