söndag 2 mars 2014

Heja Danmark

Jag har skrivit tidigare om halal och kosherslakt. Som jag ser det är det rent onödigt djurplågeri och har ingen som helst logisk anledning. Jag är inte någon djurrättsnisse, men det finns givetvis ingen anledning att orsaka onödigt lidande för djur. Halal och kosherslakt är just helt onödigt lidande och bör förbjudas. Det är väl en sak om det är en höna eller kyckling man kapar huvudet på, men ju större ett djur är ju större lidande rör det sig om, och som sagt, helt onödigt och borde klassas som rent djurplågeri och i strid med lagen.

Vi har alltså ett typexempel på vad jag nämnt förut d.v.s. där rena omotiverade religiösa dumheter som dessutom strider mot lagen, accepteras med hänvisning till att det skulle vara religiöst betingat. Nix, det handlar inte om begränsning av religion eller påhopp av judar och muslimer, det handlar om att onödiga dumheter som inte har någon form av logisk eller annan motiverbar bakgrund inte ska tolereras. Att som en papegoja hänvisa till religion när något ifrågasätts är inget som helst argument.
Det är därför glädjande att i alla fall danskarna vaknat och förbjudit halal och kosherslakt (länk). Omotiverat djurplågeri är förbudet även i detta land, men våra politiker väljer att se mellan fingrarna givetvis med en massa svammel. Den som nu inte tycker eller tror att halalslakt är djurplågeri kan ju titta på denna lilla filmsnutt. Sedan kan ju du fundera på hur detta stammer överens med SFS, lag 1988:534 som lyder: "13 § När djur förs till slakt och när de slaktas ska de skonas från onödigt obehag och lidande. Detsamma gäller när djur avlivas i andra fall. Lag (2012:526)."

Själv köper jag inget som är halalslaktat av två anledningar; dels för att jag just anser det vara djurplågeri och för det andra att det är helt ologiskt och omotiverat. Jag struntar blankt i om det ”finns kunder som kräver”, jag kräver att slippa halalslaktat kött. En av de största leverantörerna av just halalslaktat kött är Axfood. Gissa vem som är ansvarig för "miljö och socialt ansvar" på detta företag - Åsa Domeij…(länk).
Men låt oss nu se om svensk press törs nämna detta danska beslut. Sannolikheten är ganska låg, och svenska politiker vill sannolikt inte ha upp denna fråga på bordet eftersom det finns så många muslimer i landet. Det är bättre att på vanligt strutsmanér köra ner huvudet i sanden, i synnerhet som det är valår. 

Inga kommentarer: