onsdag 3 november 2010

Senaste nytt från KU

Kvällens bloggeri blir bara en liten kul grej. Det är så att när jag tycker saker är formellt fel blir jag sur.

Nu är så att Migrationsverket ger ju blanka f..n i kommunerna, och plockar in flyktingar i massor på campingförläggningar, konferensanläggningar och andra ställen man i desperation kan hitta utan att först ha ett godkännande av respektive kommun för denna verksamhet.

Samtidigt är det så att vi enligt grundlagen har kommunalt självstyre. Alltså skrev jag detta till Berit Andnor, ordförande i Riksdagens konstitutionsutskott:

”Hej Berit,

Jag skriver till dig i form av KU:s ordförande, och har bara en fråga beträffande den flyktingmottagning som Migrationsverket bedriver samt deras beslutanderätt över kommunerna.

Det är så att Migrationsverket inkvarterar flyktingar i svenska kommuner runtom i landet, och efter att överenskommelse träffats med privata aktörer, informeras kommunerna om detta.

Samtidigt är det så att enligt svensk grundlag, och jag har kopierat denna text från Riksdagens hemsida, 1kap. Statsskickets grunder:

"1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse. Den offentliga makten utövas under lagarna."

Så min fråga är: Hur kan det vara förenligt med svenskt statskick att ett statligt verk, Migrationsverket, fattar beslut om utlokaliseringar av asylsökande/flyktingar utan att ha ett formellt godkännande av kommunerna innan denna utlokalisering beslutas och sker? Som jag ser det strider denna verksamhet Migrationsverket bedriver mot svensk grundlag, och Migrationsverkets behov är i sammanhanget helt ovidkommande.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar.

Berit hade vänligheten att svara att hon inte var ordförande längre men hade lämnat ärendet till KU:s kansli. Och så idag dyker detta upp:

Er skrivelse till konstitutionsutskottet inkom den 11 oktober 2010.

Vid sammanträdet 2 november 2010 har ledamöterna informerats om att Ni skrivit till utskottet.

Enligt uppdrag

Tony Holmstedt”

Så nu får vi se vad de svarar….att de informerats är ju inget svar. Lite kul tycker jag, det är inte varje dag man får brev från Riksdagens KU.

Inga kommentarer: