Man frågar sig vad som är sjukast i detta land, sjukvården eller de sjuka i vården? Mina egna erfarenheter av den svenska sjukvården är att den helt enkelt inte fungerar. Men detta verkar vara ett taubelagt ämne i pressen. Vårdförbundet rapporterar att runt 3000 dör varje år av brister i den svenska vården (länk).
Men ämnet är som sagt tabu, och ska tystas ned i pressen.
Låt oss ta en liten jämförelse - det står poliser och kollar hastigheterna och nykterhet överallt och även om ingen skadats eller avlidit döms det ut höga böter i direkt avskräckande syfte.
Så då kan vi ju jämföra vad Transportstyrelens skriver på denna länk: "Under de senaste 12 månaderna har 296 personer omkommit....".
Det är alltså mindre är 10% av de som dör av brister inom den svenska vården.
Vidare är det sådär drygt 1300 personer som tar självmord, (länk), men knappt inte ett finger höjs, eller ett öre spenderas för att förhindra eller förbygga dessa.
Nu kan vi fundera på hela problematiken. och min elaka teori är helt enkelt att det ligger ekonomi och pengar bakom detta. Om man i själva verket hade varit mån om människoliv hade man satsat på saker som förhindrar att folk dör, men det gör man inte. I stället är det trafiken som med en flummig nollvision har blivit någon form av helig ko eller snuttefilt.
Det är krasst, men en sannolik orsak; om någon dör kostar det inte så mycket för stat/kommuner/landsting. Men om en person blir allvarligt skadad eller i allra värsta fall invalidiserad innebär det enorma kostnader för "samhället". Problemet är bara att socialister inte kan skilja på samhälle och stat/kommuner/landsting. För dem är det samma sak.
Alltså, och med ett socialistiskt tänkesätt är det viktigare att hindra att "samhället" drabbas av enorma kostnader i form av invalidsering än att folk dör. I trafiken är risken stor för invaliditet vid en olycka och därför fokuserar man på det. För din egen skull lille medborgare. Om folk dör är egentligen sekundärt. Lite illa är om de dör vid 18-20-årsåldern är det, eftersom "samhället" investerat i dem.
Med denna enkla logik är det enkelt att fatta t.ex. varför det är lag på bilbälte i bilar, men inte lag på flytväst i båtar. Antingen drunkar man eller inte.
Med denna enkla logik är det enkelt att fatta t.ex. varför det är lag på bilbälte i bilar, men inte lag på flytväst i båtar. Antingen drunkar man eller inte.
Det var dystert eller hur? Jag avslutar lite gladare...ni vet bönen som har texten "...och inled oss icke i frestelse.", hade en arbetskamrat en kommentar till; "Jag behöver inte ledas, jag kan gå själv....".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar