torsdag 21 mars 2013

Men var är statistiken?


Jag vet inte om det är nyhetstorka eller vad det är, men nu är det rena sandlådan både i pressen och i riksdagen (länk DN, länk SvD). Billström måste be om ursäkt ånyo för att han sagt ”blond och blåögd”. Det är inte ofta jag håller med Billström, och jag gör det inte beträffande ursäkterna, men det är uppenbarligen så att de som huserar illegala invandrare är andra invandrare. Nu försökte Billström illustrera detta och påtalade att de som gömmer illegala invandrare inte är ”blonda och blåögda”. För det han påstår beträffande vilka som gömmer illegala invandrare får vi förutsätta att han har den informationen och det är ju mycket sannolikt.

Så felet ligger i att påstå att vissa är blonda och blåögda, detta påstående skulle alltså vara någon dold rasism utpekande de som inte är blonda och blåögda.
Alltså, hur lågt kan politiker och media sänka sig? Detta är ju rent larvigt. Om jag påstår att det finns en överrepresentation av ”icke blåögda och blonda” på svenska fängelser, är det åxå rasism? Det är ju ett rent faktum att invandrare och personer med invandrarbakgrund är mer frekventa i brottsstatistiken och avtjänar fängelsestraff. Eller kanske ska vi ta kravallerna i Rinkeby igår natt? Är det rasism att påstå att de som orsakade dessa kravaller inte var ”blonda och blåögda”? Nu var jag inte där, men det behöver man inte för att veta att så inte var fallet.

Det hela är en stor PK-förnekelse av två saker; för det första att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Som vanligt efterlyser jag aktuella siffror på detta från BRÅ. Men sådana finns inte av någon anledning, gissa varför? Eller det är snarare så att siffrorna finns, men BRÅ har fått strikta order på att inte publicera dem. Politikerna döljer alltså avsiktligt rena problem, och man skulle kunna rubricera det som maktmissbruk, "lurande av allmänheten", eller "trolöshet mot huvudman". Den sista utredning jag sett om invandrares överrepresentation är väl nu runt sju år gammal  och påvisade en stor överrepresentation i brottslighet bland de som kommit hit från andra länder, och i synnerhet då sexualbrott var signifikant, jag vill minnas med 2.5 gånger överrepresenterat. Sedan dess har det inte kommit någon utredning från BRÅ, mycket märkligt, eller hur?

För några dagar sedan var det förresten en 17-årig tjej som blev gruppvåldtagen i just Rinkeby eller Tensta, och jag vågar alltså påstå att det är högst osannolikt att de som utförde våldtäkten var ”blonda och blåögda”. Det är betydligt sannolikare att tjejen var det dock, eftersom man mörkar information om dessa risker för svenska tjejer/kvinnor. Som en följd av detta utsätter de sig alltså för risker de inte är medvetna om, eftersom fakta mörkats av politikerna.

Gruppvåldtäkt förresten…ett nytt begrepp jag inte hade hört talas om till för några år sedan.

Men låt oss sätta det hela i perspektiv, och jag vill inte bli missförstådd. Det farliga här är att generalisera och påstå att alla invandrare är eller kommer bli kommer att bli brottslingar. Det är helt fel, och detta är inte vad jag menar. Men vad det handlar om att det är en högre signifikans bland invandrare och personer med invandrarbakgrund beträffande begångna brott. Vi ska alltså inse att en skillnad på kanske 100%, är en skillnad mellan 1 till 2 procent (siffror ur luften). Det betyder visserligen att det råder en överrepresentation på 100%, men samtidigt snackar vi om att 98% av de som har invandrarbakgrund sköter sig emedan 99% av de ”blonda och blåögda” gör det. Att med denna bakgrund tro, eller ha förutfattade meningar när det gäller invandrare är alltså helt felaktigt, och det är något man måste fatta. Det är nämligen så avancerad statistik att rasister inte fattar, men tror att alla som kommer till detta land och inte är blonda och blåögda är, eller kommer att bli kriminella på olika sätt.

Men samtidigt finns det ingen anledning för Billström att göra en pudel. Hade jag varit honom hade jag plockat fram data och statistik (från BRÅ?), och sedan hade det bara varit för ”kopplet” politiker och media att bevisa att uttalandet var felaktigt.

Detta är statistikens förlovade land. Statistik är fakta, och övertron på just statistik är enorm. SCB, SIKA och massor med byråkrater sitter och tolkar siffror och annat i all oändlighet.  Så var är BRÅ:s undersökningar och statistik?

Inga kommentarer: