måndag 11 mars 2013

Fakta finns inte


Jag har ju hävdat att det inte finns ett enda nyhetsmedia som kan förmedla fakta, och det står jag fast vid. Det handlar om antingen medveten eller omedveten propaganda. Omedveten kan vara för att journalister selekterar ut nyheter de finner intressanta eller inte rapporterar andra saker de finner ointressanta. Jag läser bara de delar av en tidning jag är intresserad av. På samma sätt är det givetvis med journalister, deras egna åsikter återspeglas när de rapporterar nyheter. Ovanpå det och när det gäller Public Service (PS), kan man fråga sig hur direkt oberoende de är från politisk korrekthet och styrande av politikerna. Flagranta exempel är orden ”invandrare”, ”papperslös”, eller ”romer”, som oberoende PS berättar om. För länge sedan fanns inget av dessa ord och man kan ju fråga sig vem som uppfann dem. Men de trummades ut i just PS, och det fick oss att ändra språket. Den som säger utlänning, illegal invandrare eller zigenare idag är rasist. Ordet ”neger” gick i graven någon gång på 70-talet, och först blev det ”mörkhyad”, sedan ”färgad” för att inte bli något alls eftersom hudfärgen inte har någon betydelse.

Med dessa illustreringar vill jag visa både att PS inte alls är opartiska eller ej får direktiv på sitt agerande. Det är inget konstigt alls, men att hävda att man är oberoende, förmedlar fakta och utbildning är en ren lögn.

Men samtidigt ska man inse att alla media i världen måste hävda att de är oberoende och förmedlar information, fakta och utbildning. Ingen vill varken ha, veta eller betala för något som man tillstår är propaganda eller vinklad information t.ex. med rastertekniken (se tidigare blogginlägg). Det finns inte ett enda media i hela värden som kan förmedla fakta eller är oberoende, det bara är så. Det gäller nordkoreanska media, Fox TV, Al-Jazeera, Kinesiska media, eller vad du vill, men alla hävdar givetvis att de förmedlar just fakta, information och utbildning.

Men om du nu tror att PS, som det enda media i världen, förmedlar bara information, fakta och utbildning, samt är oberoende tycker jag du ska betala din licensavgift. Jag ber att få gratulera till din naivitet. Du rekommenderas då spela in din egen ”Hero-film” på denna länk.

Men det, förutom direktiven från politikerna, är så att nyhetsförmedling färgas av journalisternas åsikter. Att förmedla nyheter är en viss maktposition och man kan t.ex. och av olika skäl välja att inte rapportera det man inte vill att ens läsare/tittare ska få veta. Ånyo ett exempel; palestinierna skjuter dagligen in raketer mot civila mål i Israel. Det är ingen nyhet som rapporteras i PS. Palestinierna får massa vapen som smugglas in, och det är bara en tidsfråga innan Israel surnar till och gör flygräder eller går in på marken. För vilken gång i ordningen minns jag inte. I denna halvsekelånga konflikt heter det givetvis ”av Israel ockuperade områden” eller ”illegala bosättningar”. När ovanpå detta några muppar åker dit med båtar (Ship to Gaza), uppenbarligen bara för att reta israelerna samt få publicitet, är alltid israelerna angripare. Men har någon berättat att vi betalar runt 400 miljoner skattepengar i ”bistånd” till Västbanken och Gaza? Nix. (Länk SIDA).

Så partisympatierna hos de som jobbar på PS är ett minst sagt kritiskt problem som vi kan se på denna länk. Men å andra sidan kan man ju inte anställa eller kvotera folk till PS baserat på politiska preferenser. Men jag tror ingen kan förneka att nyhetsrapporteringen färgas både att journalisternas åsikter samt av direkta direktiv från politikerna.

Förresten...passa på att söka på tuben efter "anslagstavlan". Fakta, information och fakta när det begav sig och riktigt kul. Men det var sanning för ditt eget bästa när det begav sig.

Tja, det var bara lite propaganda. Denna blogg är ren propaganda och det tillstår jag, men jag står för de åsikter jag skriver.

Inga kommentarer: