söndag 27 december 2015

Vad är "anständigt"?

Johan Rheborg har bild på sig själv med en liten text, som han lagt upp på FB. Texten lyder ”Frågan om flyktingar, den är inte politisk. Det handlar om anständighet. Man hjälper folk i nöd. Man hjälper folk som flyr, för fan. Punkt.”
Jag tror det är många som delar denna åsikt, jag är en av dem. Jag har inget problem med att hjälpa flyktingar som flyr. Men det vi ser idag till vårt land är ingen flyktingström, det är en folkvandring. De kallas för flyktingar eftersom det låter behjärtansvärt, emedan det i själva verket handlar om människor som kommer hit enbart för en bättre levnadsstandard.
Men i själva verket är det alltså en folkvandring, men inte i ordets gamla betydelse utan de som kommer hit har valt att transportera sig just hit, vanligtvis för det sociala skyddsnätet. Visst, de kan ju vara medtagna efter en lång resa som de betalat, men det gör dem inte till desperata flyktingar. Som jag påtalat flera gånger tidigare; det fallet på sin egen orimlighet att en desperat flykting kan betala flyktingsmugglare, sedan smugglas genom hela EU, hundratals mil och över dussintalet gränser för att sedan dyka upp i Sverige och kalla sig flykting.
Men jag ställer gärna upp på att hjälpa riktiga flyktingar, alltså de som finns i konflikters närområden och desperat flytt för sina liv.
Lägger vi nu en anständighetsaspekt på detta och det enkla faktum att det finns runt 60 miljoner riktiga flyktingar i världen enligt UNHCR, anser jag för det första att det är mer anständigt att hjälpa de som kanske finns i riktiga flyktingläder och desperat behöver mat, lite kläder, filtar och kanske medicin för att överleva, än att spendera enorma belopp på de som avsiktligen smugglat sig just till Sverige. Man ska dessutom veta att man kan hjälpa åtskilligt fler för samma summa i ett konfliktområde än här i Sverige för samma pengar. Ett exempel är s.k. ensamkommande flyktingbarn som kostar runt 2.000 kr per dygn  och person i detta land. Vi pratar alltså om ca. 750.000kr/år för att hjälpa en person. Hur många riktiga flyktingar kan man hjälpa med det livsnödvändigaste för detta belopp? Alltså anser jag det mer ”anständigt” att hjälpa många riktiga flyktingar i st.f. att lägga enorma pengar på de ekonomiska migranter som smugglats hit.

Men det riktigt snuskiga är att regeringen valt att ta från stödet till UNHCR, alltså det riktiga biståndet till flyktingar, för att finansiera den vansinniga migrationspolitiken. Jag minns inte hur mycket men 20-30% vill jag minnas. Det spelar mindre roll hur många procent det rör sig om, det är ett rent principfel, och definitivt inte anständigt.
Så jag ser det anständigare att hjälpa så många som lider nöd och som är på flykt, som just "anständigt" och humant. Punkt. Men detta är ju en ”hatsite” med ”främlingsfientliga” åsikter.

Inga kommentarer: