söndag 17 februari 2019

Lite om viner från Baden


– Jag har tillbringat en del tid i södra Tyskland, i Baden-Wurttemberg. Där finns det fenomenala lokala viner men produktionen är så liten att de dricker upp vinet själva, det når aldrig en större publik.”.


OK, detta är ett citat av Leif GW. Föga förvånande i mina öron. Man har gjort vin i kanske 3000 år i denna region och i Baden finns de bästa vita vinerna som finns. Nu pratar vi vita viner på druvor man inte känner till i detta land, röda viner är bara att glömma i Tyskland, de smakar inte bra. Jag provade ett rödvin från grannbyn Pfaffenweiler och det smakade inte bra och jag hällde ut resten av flaskan. På flaskan kunde jag läsa att vineriet var grundat 619. Min tanke blev spontant att har man inte lärt sig göra rödvin på knappt 1400 år finns nog inte mycket hopp. Men å andra sidan kan man givetvis ifrågasätta mina kunskaper om viner. Men nu var det så att jag fann det svagt och illasmakande och det är vad den som dricker som gäller och inget annat.

Det finns dock bra utländska rödviner att tillgå i varenda livsmedelsbutik, eller på franska sidan av gränsen, funkar utmärkt till kött. En riktig höjdare när det gäller tyska viner är Eiswein. Det är inget matvin, utan ett sött vin som ska avnjutas i små glas och kanske vid en större högtid, efter måltid.
Mina söner har fått två flaskor som arvegods, druvorna är skördade på Staufener Schlossberg, julaftons morgon 1999. Om du undrar över prislappen på Eiswein, är det småflaskor som gäller och en prislapp som betydligt överstiger champagne. Men det är väl spenderade pengar. 

Tysklands största vineri, Badischer Winzerkeller, ligger i Breisach i Baden och man har massor med bra viner. I trakterna av Staufen finns massor med vinerier. Varenda by har ett eget vineri. Leif GW:s påstående om att produktionen är så liten att de dricker upp vinerna själva är inte helt korrekt. Allt är en fråga om tillgång och efterfrågan; om intresse skulle finnas för dessa viner från t.ex. Systembolaget skulle man givetvis kunna köpa in dem utan problem och min erfarenhet är att de inte alls är dyra.

Men i Sverige har vi ju Systembolaget. Det finns inte ett enda vin från Baden. Ni vet ett statligt monopolföretag som är experter på vin. Viner från Sydafrika, Australien och Chile dräller det av. Det vita viner Systembolaget har från Tyskland är söta vitiner baserade på Riesling från Rhen-Mosel-trakten. Jag snackade med Systembolaget om detta för några år sedan och förklaringen jag fick var att tyskarna i Baden själva dricker upp sina viner och att typsnittet (fraktur) är svårt för svenskar att läsa på etiketterna.

Jag har precis som Leif GW, spenderat tid i Baden, ca 10 år. Vin är en del av kulturen. Man har inga åldersgränser för inköpande. Men nu kan ju vi svenskar tro att hela området är fullt med berusade personer och alkisar. Så är det inte. Jag har under hela min tid i Baden inte sett en enda person som varit mer än salongsberusad. Att bli full är ”skämmigt”, man dricker öl, vin och nubbar men man blir aldrig full. Man vet var gränsen ligger och man njuter av liv, vin och öl bara finns. Mina barn är uppfostrade på weinschorle, hälften vin och vatten, det är måltidsdrycken för barn. Vuxna dricker vin eller god pilsner till maten.

Men nu till ett angrepp på Leif GW. (länk) Följer man länken hamnar man på en papplåda med plastpåse i. Jag har därvidlag två stora problem: Det första är att vin är en ren kulturdryck, och i flaska. Röda viner måste ha kork och inte skruvkapsyl. Det andra är att man måste ha svavel i plastpåsevinerna för att de ska få hållbarhet. Detta försämrar smaken och problemet ligger i att plasten släpper igenom syre vilket oxiderar vinet. Viner i låda med plastpåse kallas kärringfestis.
Alltså, det hela blir paradoxalt är att Leif GW kör detta. Kanske en liten kul pryl för honom. Men man dricker inte vin ur tetrapack, plastpåsar eller kärringfestisar, så enkelt är det. Personligen köper jag inte vin i plastflaskor. Kanske är jag för gammal. Röda viner med skruvkork ratar jag åxå.
I ärlighetens namn skulle jag inte känna någon smakskillnad på ett rödvin i plastflaska eller med skruvkork, men det är principen. Vin ska ha kork och glasflaska.


Inga kommentarer: