onsdag 27 februari 2019

Wingårdhs slag i luften


Det finns en FB-grupp som heter ”Arkitektupproret” och man utser vare år den fulaste byggnaden, byggd under tidigare år (Kasper Kalkonpriset). Det man reagerar mest emot är fula lådor.
Undertecknad kan bara instämma i kritiken av att det byggs fula fyrkantiga lådor i massor. Kanske med lite olika koncept, ytmaterial, och mer eller mindre inslag av glas. Givetvis finns en ekonomisk aspekt av detta; det gäller att bygga så högt som möjligt för att få lönsamhet i ett projekt.

Jag kan bara berätta vad jag tycker, och det gäller givetvis varje medborgare som individ. Det är som med konst bedömningen är vad varje person tycker, inte vad s.k. experter tycker. Man kan då se att Wingårdh ”slår tillbaka” och med en insändare ”slår tillbaka” (länk). Hans inställning är alla andra är dumma om de inte fattar den fantastiska kubismens koncept. Han rekommenderar ”läs, res, se och lär”, alltså en direkt nedvärdering av den enskilde personens egna bedömningsförmåga.

Hallå, Wingårdh! Om jag inte gillar en byggnad eller finner den opassande i en annan miljö, är det min bedömning som gäller. Wingårdh idiotförklarar vuxna medborgare. Hur många turister kommer till Stockholm för att titta på Centralstationens nyare delar respektive Gamla Stan?

Då jag rest i många länder och upplevt underbara städer som t.ex. Staufen, blir man förbannad när man ser moderna kubbyggnader med lite olika variationer. I Staufen en kilometer syd, finns ett område som heter Wolfacker, det byggdes under kalla kriget med sexkantiga höghus för personal från USA som jobbade på NATO-flygplatsen Bremgarten några kilometer bort, alla som bor i Staufen pratar inte om detta område då man skäms för detta område, och ingen vill bo där. Ser bilden ovan, från Colmar, ut som något kubflummarna ritat? 

Jag har varit med rätt många år, och jobbar på att renovera ett stort hus som är drygt 130 år gammalt till sitt ursprungliga skick men som skulle rivas till förmån för ett glasat betong-kubbygge. Jag har som sagt rest i många år i synnerhet i Europa.

Att bli idiotförklarad av Wingårdh, för att jag hellre går och i en fin gammal bevarad stad och den miljö det ger än bland flummiga kubbyggen, tycker jag är rent förnedrande. Men helt klart är att Ni arkitekter har en klubb för inbördes beundran och fyrkantiga glasögon. Nej, jag behöver inte läsa på, Wingårdh.

Efter att ha sett byggnationerna i forna Östeuropa, som Ni arkitekter lyckats ställa på höjden av rent ekonomiska skäl och variera lite på, imponerar du inte på mig. Lite sminkning av grisen.


Inga kommentarer: