fredag 13 januari 2012

Senaste ankdammsnytt

I det lilla larviga landet Sverige får en person som får välja hur landet ska styras, inte köpa alkoholhaltiga drycker, som man kan läsa om här. Personen är alltså myndig och har alla rättigheter som vilken person som helst, och får ta lån och betraktas som fullt vuxen på alla sätt, men han/hon får inte köpa alkoholhaltiga drycker på det statliga monopolföretaget Systembolaget.

Mig veterligt är det en av de dummaste och mest paradoxala lagstiftningar som finns, är man vuxen är man vuxen, och det finns ingen som helst logik i att betrakta någon som kapabel att välja landets styrelsepersoner, men man är samtidigt inte kapabel att få bestämma om eller när man ska får köpa alkoholhaltiga drycker.
Det är förbaskat konstigt att det inte finns ett enda land i Europa, som har samma regler som i Sverige. Vidare är det ju så att är man 18 år får man köpa alkoholhaltiga drycker på restauranter. Men hur faen gick denna logik ihop då? Man får alltså köpa alkohol på krogen, man är myndig och får rösta o.s.v. men man får inte köpa ens en pilsner på Systembolaget.

Systembolaget är en paradoxal historia i sig självt. Massor med propaganda för alkoholfria drycker, som ska konkurrera med vanliga vinet t.ex., och dito i form av propagandapamfletter om alkoholen risker och mätare och annat om hur mycket man bör dricka för att inte vara i riskzonen eller betraktas som alkoholist. Man har alltså propaganda mot sin egen verksamhet, sannolikt det enda företaget i hela världen med vinstkrav på sig har reklam mot sin egen verksamhet. Systembolagets läckergommar som ger goda råd är en egen historia, och det larviga i hela historien är att varenda vuxen människa kan och har lärt sig vad man kan dricka till vad, och sedan är det varje persons smaksak vad man väljer. Vidare har ju alla människor olika preferenser när det gäller smaker varför hela deras proffssmakare ter sig minst sagt larvigt.

Och tänk, man har även små larviga cirklar vid produkterna som anger olika parametrar som Systembolagets proffsgommar tagit fram och fyllt i, fantastiskt helt enkelt. En fråga bara; ibland på Systembolagets produkter har de en cirkel som heter ”fyllighet”. Vad är det för skillnad på det och alkoholhalten? Eller handlar det om det s.k. APK-värdet, alltså Alkohol Per Krona?

Sedan säljer man ju kraftigt svavlade viner i ”Shit-in-box”, eller i något som liknar stora mjölkförpackningar med plastkran. Undertecknad skulle aldrig drömma om att sjunka till den nivån. Givetvis har Systembolagets proffsgommar tyckt till om även dessa. Jag saknar dock omdömet ”Smakar lätt rutten bäver med inslag av överkörd kastanj och koskit”. Vin är en kulturdryck som enbart ska säljas på flaska. Kork av kork är ett måste, viner med skruvkork betraktas som nödproviant.

Själv har jag några flaskor Eiswein i hyllan, tjocka med damm som är skördade på julaftonsmorgon 1999 på Staufener Schlossberg. Det sägs att Eiswein ska korkas om efter 15 år så det kanske snart är dags. Ska jag kontakta Systembolaget då? För jag är väl inte vuxen nog att klara av sådana saker.

Men det är klart, svenskarna vill ha kvar Systembolaget. Det är samma sak som att ha en enkät på en skola med följade fråga: ”Vill du att man ska stänga den lokala godisbutiken?”

Men i alla fall kan jag berätta att mina barn, när jag bodde i Tyskland brukade få Weinschorle till maten, vilket var hälften vin/vatten, kan ske från 10 års ålder, och damer som var gravida rekommenderades dricka rödvin, vilket var bra för ”blodbildningen”, kaffe däremot var i närmaste förbjudet, varför vet jag inte.

Och i just Staufen, tror jag att jag aldrig såg en enda berusad person, det var fester i stort sett varje helg men ingen drack sig berusad. Kanske lite ”salongs” men aldrig mer, och vin har funnits i området säkert i 2000år eller så. Inget A-lag, inga fulla ungdomar, det fanns helt enkelt inte. Åkte man över till Frankrike kunde man köpa bordsvin i kilo, om man hade med sig en dunk, och billigare är mineralvatten. Men fyllon och A-lag? Nix. Medellivslängden i Frankrike är densamma som in Sverige. En aning märkligt om nu alkoholhaltiga drycker är så livsfarliga. Men det beror väl kanske på den hälsosamma medelhavsmaten som väger upp hela baletten, eller?

Men vi avrundar med denna underbara förstasidesnyhet från SvD. Gissa vad jag tycker om den och svensk alkoholpolitik?

4 kommentarer:

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Lena Holfve skriver liknande att hon aldrig ser några berusade på Cypern heller där hon bor halva året. Verkar som det där med att bli full hör till det nordliga s k brännvinsbältet. Minns talesättet från ungdomen att man kan inte ha roligt utan att vara full. Så typiskt svenskt. Och sorgligt naturligtvis.

Statsmannen sa...

Jag har dock sett många fulla ungdomar i Italien. Det var definitivt inte salongsberusning. Dessutom offentligt på torget. Så jag tror nog att det är väldigt individuellt.

Dock håller jag med, men anser kanske att myndighetsåldern ska höjas till 20 eller 21. Dvs. när dina föräldrar inte behöver betala för dig, då är du vuxen.

/Statsmannen

Statsmannen sa...

Liten korrigering.

Alltså håller jag med om att när man är MYNDIG, så ska man få alla vuxna rättigheter. Men att 18-åringar är kanske lite för omogna.

MP vill ju sänka rösträttsåldern till 16, eftersom mogna människor ser igenom deras miljöfascistiska propaganda.

mvh
Statsmannen

Ulmerkotten sa...

Tack för kommentarerna! Jag anser dock att man inte kan ha någon "gråzon". Är man myndig så är man. Rösta, ta lån, skriva på papper, eller köpa alkoholhaltiga drycker. Det sistnämnda kan dock diskuteras och det ska ha med myndighetsåldern att göra.