måndag 6 augusti 2012

Ikaroslistan

Detta är de efterlysta, grövsta brottslingarna i detta land, som söks av polisen med ljus och lykta.


































Det är den så kallade Ikaroslistan, och vi pratar om de de absolut mest eftersöka brottslingarna.
Jag kopierade bilderna ovan från Avpixlat (tack!).

Sedan skulle jag kolla på polisens hemsida vilka brott de hade begått, men då visade det sig att bilderna inte alls låg där. Jag hittade dock texten "Ett av verktygen som FAST använder är Ikaros-listan som lämnas till massmedia när media vill publicera uppgifter ur den."


Ok, för den ouppmärksamme läsaren, eller rättare sagt den helblinde, är alla personer utom en som verkar vara en smula överårig,  "berikare", eller "nybyggare", med stor potential.

Så jag ställer mig frågan varför polisen inte publicerar denna lista på sin hemsida med bilder och namn, utan bara lämnar ut den till media på när de frågar efter den?

Svaret är lika självklart som skrämmande. Det är viktigare att undanhålla det enkla faktum att alla (utom en) uppenbarligen inte är svenskar. Överrepresentation på bilderna talar ett mycket enkelt och självklart språk, men det vill man dölja. Att sedan lämna denna lista till pressen betyder i sin tur att media (och vi vet ju hur de fungerar...), kan tillhandahålla den korrekta informationen som ska komma medborgarna till kännedom.

Gömmer man en brottsling, kan man dömas för "skyddande av brottsling". Men vad är det då när polisen uppenbarligen har order om att inte publicera denna lista?

Jag efterlyser ånyo statistik och fakta från BRÅ när det gäller invandrare och deras barn när det gäller brottslighet. Det senaste statistiken, och kanske sista,  visar på en mycket kraftig överrepresentation, i synnerhet när det gäller sexualbrott, men jag vill veta hur det förhåller sig idag.

Slutsatsen är att det är bara en tidsfråga innan polisen tvingas sluta med Ikaroslistan. Motiveringen kommer att vara att "man fick inga napp genom att publicera den". Den verkliga sanningen är att politikerna förbjöd den för att den visade just sanningen.

Propaganda? I Sverige? Inte då...

Inga kommentarer: