tisdag 14 augusti 2012

Vilken censur är värst?


Jaha, man har censur i Tadzjikistan, och något dotterbolag till Telia gör som deras kunder vill, och som dessutom styr landet i fråga.

Men nu ska vi kort ta och titta på hur det fungerar i de två tidningar som publicerar denna nyhet, och i landet Sverige där ingen censur finns, eller hur?

För det första, har man regler för kommentering, det är inget konstigt i sig och ej heller reglerna. Självklarheter egentligen, som det är tråkigt att man ens ska behöva påtala för folk.

Ovanpå det har vi givetvis lagen som har vissa grundfundament, huvudsakligen åt två håll; det ena stipulerar yttrande och tryckfrihet och det är grundlag. Å andra sidan är det givetvis inte tillåtet att skriva något rasistiskt, hetsa mot folkgrupp, förolämpa, uppmana till brott, eller något annat olagligt.

Men tidningarna har censur ovanpå detta. Ja, du läste rätt – ren censur, precis som i DDR, eller Tadzjikistan och man gömmer sig bakom att man är ansvarig utgivare.

Det må vara sant när det gäller kommentarer, men inte när det gäller blogglänkningar. Den enskilde bloggaren är ansvarig för vad han/hon skriver inte tidningen som länkar.

Men när det gäller kommentarer raderar tidningarna alla kommentarer som inte passar de hemliga regler man satt upp. Dessa regler är slående lika mellan tidningarna, som av en ren händelse. Det är väl månne inte kontrollerat från ovan? Märkligt nog startade tidningarna samtidigt med denna verksamhet, vilket var i mitten slutet av januari 2010, sådär drygt ett halvår före valet.

I vissa ämnen som man anser som känsliga, tillåts inte ens några kommentarer eller blogglänkningar, så där ska texten som står i artikeln inte ens få debatteras eller kommenteras. Observera att vi inte pratar om något olagligt, olämpligt, eller ens något som bryter mot stipulerade regler – man raderar utan pardon och motivering.

De som inte känner till detta, sannolikt gemene man, tror alltså att det råder yttrandefrihet och att folk kan kommentera eller blogglänka, och detta är det verkligt lömska. Man ger sken av en yttrandefrihet som alltså inte finns.

Denna blogg är ett typexempel på vad jag menar. Den är sedan år generellt bannad av SvD och inga länkningar visas.
Så om du inte tror att det finns censur i detta land; gör så att du klickar på denna länk till SvD, och titta på sidan om du ser länkning till denna blogg. Är så inte fallet beror det på att SvD censurerat denna blogg för att de åsikter jag uttrycker inte ska få visas. Ren censur alltså.
Därefter gör du samma sak med DN och denna länk.

Jag har alltså Twingly-pingat denna sida med bägge länkarna, och länken hit visas i DN, men inte i SvD. Märkligt va´?
Men censur??? Har du något bättre och mer rättvisande ord?

I Tadzjikistan tillstår man att man har censur. I Sverige har man censur men tillstår det inte. Vilket är värst?

5 kommentarer:

Anonym sa...

DN-länken verkar vara borta nu... Jag som trodde AB var Stockholms Pravda.
-Peter

Ulmerkotten sa...

Det kan vara så. Tidningarna anlitar Interaktiv Säkerhet AB i Varberg, som tjänar storkovan på denna censur som inte finns och granskar allt enligt de instruktioner man fått från tidningarna.

Vad är skillnaden mellan en statlig censurgranskning á la DRR och och det som vi har i Sverige idag?

AB skiter jag helt i - ärligt talat. Vad de skriver och vad jag hittar i kattlådan är av samma intresse i in bok.

Anonym sa...

Håller helt klart med, Sverige har länge gått mot DDR-stuk med både nyheter och berufsverbot. Jag deppade rätt hårt över det men nu har jag flyttat utomlands. Det hjälpte för mig men kanske inte för Sverige...
-Peter

Anonym sa...

I övrigt vill jag ge dig cred, det du skriver är klarsynt. Kikar inte in så ofta, men då är det oftast mer gott stoff att läsa när man väl kommer hit :-)

Staufener for president!
-Peter

Ulmerkotten sa...

Tack Peter!

Tja, har man som jag kommit utanför ankdammen Sverige, jobbat i och med andra kulturer, får man helt klart andra perspektiv och värderingar.
Så det glädjer mig för din skull att du jobbar utomlands.
Av olika anledningar flyttade jag tyvärr från Staufen.