Den här artikeln i DN är riktigt kul. Historien är ju den att skolor i berikarområden har usla resultat trots att man pumpar in massor med socioekonomiskt stöd till dem. Det betyder på ren svenska skattepengar.
Alla vet att det är så, och alltså skickar man en reporter till skolan för att köra rastertekniken med ren propaganda. Man selekterar alltså ut saker som inte är osanning, men berättar inte hela bilden, och varvar det med intervjuer och andra saker för att ge den bild man vill. Artikeln börjar underbart; man säger att de höjt sina betyg tre år i rad. Javisst, var börjar man och vad är höjningen och var är man nu? Nix, inga fakta utan bara vaga påståenden som i sig mycket väl kan vara sanna.
Sedan kommer det lilla stycket med polishelikoptern. ”…en polisinsats orsakat upplopp”. Aha, jag fattar polisen hade orsakat upplopp, genom att göra sitt jobb. Det är klart när polisen gör sitt jobb har tydligen Rinkebyungdomarna någon oskriven rättighet att orsaka upplopp.
Men sedan kommer artikeln som berättar att ett 50-tal elever satt knäpptysta och studerade trots att det var lov. Det låter ju bra, men hur många av alla elever är det? Och sedan lite miljöpladder som slutar med att prins Daniel invigt den återuppbyggda Rinkebyakademien. Knytningen till Sverige och kungahuset är nästan pinsam, i synnerhet med bilden på två muslimska tjejer ovanför.
Därefter har vi något tugg om att rektorn är född under kriget i Finland, men kom 1968 till Sverige. Det var alltså 23 år efter krigets slut, och då hade vi en arbetskraftsinvandring av personer från just Finland. Den logiska kopplingen falerar på något sätt, men ska ge någon märklig koppling till krig som egentligen är felaktig i hans fall.
Sedan kommer en blandning av det mesta, och alla påståenden och uttalanden ska ge intrycket av att alla elever är ambitiösa, att skolans personal ställer upp, och att man gör detta för sin egen/elevernas framtid. Detta understryker man med uttalanden som ”De är brutalt medvetna om den skarpa konkurrens som råder och är beredda att göra det som krävs för att bli slagkraftiga på arbetsmarknaden. Och möjligen förändra bilden av förorten på vägen.”. Ren världsklass på den meningen.
Dessförinnan kommer man även med denna höjdare; ”Sammantaget ska det leda till kunniga, ambitiösa unga vuxna med hög social kompetens. Statistiken ger satsningen rätt – de senaste tre åren har högstadieeleverna varje år höjt sina betyg. Förra året gick 100 procent av niorna vidare till någon form av gymnasieutbildning.”
Wow! ”Social kompetens”, och att 100% av niorna gick ut med någon form av gymnasieutbildning. Man menar sannolikt gymnasiekompetens, och man nämner detta två gånger, men det är ett mycket relativt begrepp, som man kan sätta var och hur man vill. Om man t.ex. har en gymnasieutbildning som kräver IG eller bättre i samtliga ämnen, ger det en behörighet till gymnasieutbildning.
Slutklämmen är bäst. Man kan läsa detta; ” – Vi vet att den inte stämmer och det här är vår chans att visa den andra sidan. All kärlek som finns i Rinkeby, hur vi hälsar på varandra som bröder och systrar. Vi vill bevisa att det finns människor som satsar, säger Eren Yilmaz.”
Man saknar ord, ska man gråta eller skratta. Den som hoppats på ren och bra journalistik kan gråta. Själv gör jag det sistnämnda då jag sett ett stort antal liknande propagandaverk under de senaste åren.
Artikelförfattaren rekommenderas att söka jobb på "utbildningsradion". De ägnar sig precis åt denna typ av propaganda under just flaggan "utbildning", eller varför inte "fakta och information"?
3 kommentarer:
"100% av niorna gick ut med någon form av gymnasieutbildning. Man menar sannolikt gymnasiekompetens"
Du läste lite snabbt: "alla elever som gick ut 2010 har fortsatt till en gymnasieutbildning."/DN
"Har fortsatt" till gymnasiet.
Vad det innebär i praktiken kan du begrunda här:
http://johankant.files.wordpress.com/2012/01/statistik-rinkebyskolan.xlsx
2007 var 60% behöriga till ett vanligt program på gymnasiet - 2011 hade siffran sjunkit till 40%.
Betygen har alltså försämrats - och inte höjts... DNs artikel är inte enbart ett exempel på rasterteknik - den är direkt lögnaktig.
Johan Kant bloggar
http://johankant.wordpress.com/2012/01/08/rinkebyskolan-pa-tapeten-igen/#more-1947
Tack för informationen Johan!
Tja, det var ju inte annat att vänta. Att komma med att 100% eller alla elever var behöriga till gymnasiet kan ju bara ha två anledningar; 1. Man blåljuger i artikeln, vilket enligt din statistik uppenbarligen är fallet.
2. Man sänker ribban till att komma in på gymnasium till att alla som vill får komma in oavsett betyg.
Men om din statistik är riktig, är det en ren lögn.
Jag ids inte kolla, men du har säkert rätt. Att 100% av eleverna i Rinkeby klarar gymnasiebehörighet, är nog en vision i Ullenhags drömmar, som satts på pränt av artikelförfattaren.
Lysande skrivet, du avslöjar verkligen hur långt media har gått i försöken att skyla över hur verkligheten ser ut.
Vi vet alla att de flesta av dessa elever inte kommer kunna konkurrera om kvalificerade jobb med social kompetens, och det beror i första hand på att det saknas intresse av att lära sig de svenska sociala koderna, för att inte säga det svenska språket.
Keep up the good work Staufener!
Skicka en kommentar