söndag 12 augusti 2012

Flest ”rattfulla”?


Man blir lite trött på ankdammen Sverige. Ok, jag är svensk, men egentligen vet jag inte om jag vill vara det. Helst skulle jag nog vilja flytta tillbaka till Staufen, här är vad man kan läsa i media och hur man försöker påverka medborgarna utan att ifrågasätta något rent larvigt.
Jag har tidigare dragit en berättelse om en kompis i Tyskland som vi kan kalla för Ernst och hans fru, här kommer den igen (favorit i repris);

Ernst, var på fest i grannbyn, och han hade konsumerat åtskilliga flaskor vin under kvällen och natten. Ernst var alltså duktigt påverkad, och han och hans fru åkte hem på morgonkvisten. Eftersom nu Ernst var påverkad av någon elak bieffekt av druvjuicen han druckit, fann han anledning att inte köra mer än ca 30 km/h trots att vägen hem var skyltad för 100km/h. Nu ville det sig så att han råkade stöta på en polisbil, som stannade honom och hans fru.
Givetvis råkade Ernst ut för en oral tillrättavisning om lagligheten i att framföra fordon med dessa bieffekter påverkande omdömet. Men i logikens namn kunde ju inget ha hänt eftersom han körde så sakta. Men hela incidenten utmynnande i att polisen såg till att bilen blev parkerad vid sidan av vägen, och sedan skjutsade de hem Ernst och hans fru, och Ernst ombads hämta bilen nästa dag då de elakartade bieffekterna ej längre kvarstod.

Ingen eller inget skadat, inget hade hänt....ett fullt logiskt handlande av poliserna. Tänk om det hade hänt i Sverige.
I Tyskland ligger gränsen på 0.5 promille vilket är fullt logiskt, men jag har under 10 år inte råkat ut för en enda kontroll, och polisen agerar bara när de ser att en förare är alkoholpåverkad.

Så nu var det just det här med ”rattfull”. Om man dricker sådär en pilsner är man alltså rattfull. ”Full”? Vem känner sig full efter en öl? Men man kommer ju upp i den magiska och helt ologiska gränsen 0.2 promille och alltså är man full.
Om man nu roar sig med att titta på överrepresentation när det gäller olyckor och alkoholhalt i blodet, visar statistiken att ingen kan påvisa en större olycksfrekvens om alkoholhalten i blodet understiger 0.5 promille. Alltså är 0.2 promille en helt ologisk, ostatistisk och larvig gräns som inte har något berättigande. Men svenska politiker kallar det för lag och personer som har över 0.2 promille är fulla.
Så tillbaka till artikeln; ”Här kör flest förare rattfulla”, med stor rubrik i DN.

Fantastiskt. Ankdammen Sverige. Man löser runt 4% av bostadsinbrotten, drygt 5000 kvinnor våldtas varje år, vi har gängkriminalitet, mord, kravaller, m.m. men det är klart att prioriteringen ska ligga på att förare som tagit en pilsner. Man blir liksom lite imponerad, och ruskar på huvudet. Något kunde ju ha hänt, eller hur? Men gjorde det?

Add: och nu har vi denna uppföljning

Visst är Sverige fantastiskt! I dumhet. Vad har egentligen hänt? Hur många har skadats?  Hur många har dött? Eller vad du vill... kunde ha, men hände inte. Bevisligen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är en ankdamm Svedala. Ingen är full vid 0,2 pomille och heller inte vid 0,5 promille. Men för vår fåntrattspolis är man full vid 0,2 promille, därför att det är polisen som har lobbat just den här gränsen 0,2 promille för att de skall kunna motivera sina många gånger helt onödiga jobb. I Storbritannien är gränsen förresten 0,8 promille.Rena dårhuset. Polisen klarar ju inte av så mycket mer än fartkontroller och alkoprov. Och dom vränar ju sina jobb och ingenting annat. Ja, så var det Arlandapolisen som hade 2,63 promille, den idioten var så på röken att när han skule köra in ilbeln i garaget körde idioten i stället ned i ett krondike. Ja så var det fyllskalalr i vid Gävlepolisen. Körde på en gamaml dam dessutom. Men, alla dom här alkoholiserade snutarna fick behålla sina körkort.

Ulmerkotten sa...

Ok. Men jag kan köpa att man inte ska köra bil över 0.5 promille. Har inget hänt får man ett mindre straff, men har man skadat någon eller något får man stå för hela baletten, och åker dit ordentligt.
Så, om man vet att man har druckit, är olämplig som bilförare ska man ge faen i att köra.
Men gör man inte det ska man köra sakta, och logiken ligger i att man inte kan skada någon, men vill komma hem.

Det ska alltså inte var ok att köra berusad, men man ska dels ta i beatande vad som de facto har hänt och rimligtvis skulle kunna ha hänt. Kör man 20km/h med en massa alkohol i blodet kan man rimligtvis inte skada någon eller något, men gör man det får man stå sitt kast, betala och betala.