fredag 26 april 2013

Allah akbar - snart till en minaret nära dig


 Här har vi två exempel på hur man gör propaganda i DN resp. SvD. Inget nytt, men ändå värt att observeras. Ganska ”billig” propaganda dessutom, och man kan givetvis få höra eländet om man öppnar artiklarna. "Historiskt" rentav.

Varför är det då propaganda? Till en börja med frågar man sig varför man inte intervjuar några ej muslimska svenskar som bor i trakten. Nix, bara lyckliga muslimer, och här kommer citat från SvD:s artikel:
Det här känns underbart, det är otroligt, det går inte att beskriva känslan. Jag har aldrig tänkt att det skulle bli av, så att få höra det ute är underbart”, ”… som länge jobbat för att böneutropen ska bli verklighet”, ” Jag har kämpat i fjorton månader. Det känns jättebra att vi utfört böneutropet nu. Det har gått jättesmidigt och alla är glada.”, ” Reaktionerna på dagens böneutrop har varit positiva.”, ” – Bara glada och bra. Det var jättemycket folk som var här och lyssnade. Jag var lite orolig fån början men nu är jag glad. Jag är glad att jag är Botkyrkabo.
(när jag klistrade in detta konstaterade jag att det var nog 90% av artikeln i sin helhet jag kopierade…)

Sedan var det DN under rubriken ”Se det historiska böneutropet”:
”… ljöd imamen Ergin Öcgems sjungande böneutrop äntligen”, ” En historisk dag. Mina glädjetårar rinner”, ” För de flesta som kom var det en dröm som gick i uppfyllelse…”, ” Vi är väldigt stolta och glada i dag, det betyder så oerhört mycket. Vi tackar Sverige för att vi får göra detta..”, ” Det är svårt att förklara hur det känns, det är oerhört starkt, som en dröm, konstaterade Unaa Talayhan som lämnat jobbet i Spånga för att höra utropet.”, ” upplevde böneutropet nästan som ett lyckorus: – Jag blev varm i hela kroppen. Det här är ett bevis för att vi lever i en demokrati. Det är väldigt stort, konstaterade hon.”, ”… – Vi är så tacksamma över att vi kan göra det till fredagsbönen.” samt ” sjungande böneutrop äntligen över parkeringen vid moskén vid Albysjön.”
Vad säger man? Världsklass i propaganda, och totalt ensidigt ”nyhetsrapporterande”. Inte en enda kritisk röst får hamna i tryck, inte en enda åsikt som oroar sig för islamisering, inte en enda kritisk röst mot vad islam står för och saker som jag avhandlat tidigare.

Notabelt är även två saker. För det första citatet ”Det här är ett bevis för att vi lever i en demokrati”. Det är egentligen precis tvärtom. Det är ett bevis för att vi lever i en demokratur, där politikerna styr med järnhand och media vid sina fötter. Man kallar det för demokrati, men det är det inte. Har vi, som i Schweiz, haft en folkomröstning om byggande av minareter och böneutrop? Har politikerna nämnt detta vid senaste valet? Politikerna har utan att veta ett dyft om vad medborgarna tycker om islam, moskéer, minareter och böneutrop beslutat, och ovanpå detta gett media order om vad som gäller, vilket man tydligt kan se i artiklarna. Ursäkta, men det är inte demokrati. Politikernas diktatur som kallas demokratur.

För det andra formuleringen: ”Fittja moské blir först ut”, samt att beslutet om att tillåta ylande från minareter är prejudicerade. Beslutet är tydligen enbart fattat av polisen, men eftersom man tillåter det, och högtalarna ska vara riktade åt vissa håll, kommer lavineffekten när det gäller byggandet av minareter och böneutrop. Uppenbarligen är beslutet styrt av politiker.

Så om du tycker Hemglassbilen är pest och en sanitär olägenhet, kan du förvänta dig böneutrop flera gånger per dag om du råkar bo i närheten av en moské. Snart från en minaret nära dig lille medborgare.

Har någon, någonsin frågat dig om vad du tycker? Nähä, som vanligt då i en demokratur. Du är dum och politikerna vet ditt bästa.

Add: Men tro nu inte att du hittar blogglänkningar till detta blogginlägg på SvD eller DN. Man kör nämligen med något som heter censur - andra åsikter än de som är PK ska inte finnas. 

Inga kommentarer: