lördag 27 april 2013

Hävda att du är "papperslös"


Den svenska vården är kass. Jag har inte hört talats om eller kommit i kontakt med någon så usel vård som den som vi betalar dyra skattepengar för i Sverige. Varför det är på detta vis vet jag inte, och vårdpersonalen är tydligen underbetald. Ånyo en ekvation som inte går ihop.

Men om man dyker upp på ett sjukhus måste man betala en ”patientavgift”. Sist jag gjorde det var det 400kr, och jag fick sitta och vänta 1.5h utan att något hände, sedan gick jag hem. Detta trots att jag kom på den tid sjukhuset kommit överens med mig om. Jag skickade en faktura till sjukhuset på 1500kr och påtalade att min arbetstid är värd pengar, och ville ha ersättning för denna. Givetvis vägrade sjukhuset betala ett öre, föga förvånande, men man erbjöd sig dock betala igen patientavgiften.

Men nu finns det ju en ny adel i Sverige. De ”papperslösa”, vilket är personer som olagligen befinner sig i Sverige.De ska slippa patientavgifter och det skulle inte förvåna mig ett dyft om de får gå före i alla köer.

Detsamma gäller tandvård, och Landstingen ska ta hand om och behandla ”papperslösa” utan att ställa några frågor och det ska vara i det närmaste gratis.

Så då frågar jag mig som svensk varför jag ska betala dyra vårdavgifter och tandläkarräkningar? Varför ska en som inte vill uppge sin identitet och befinner sig olagligen i landet behandlas gratis och på svenska skattebetalares bekostnad, emedan jag som betalar och har betalt skatt i massor med år ska krävas på psonnummer, och pengar vid varje besök?

Nej, gör som jag; vi nästa besök på någon akutmottagning eller hos landstingets tandvård – hävda att du är ”papperslös” så blir allt gratis och alla dörrar öppnas.

Nu frågar vi oss om detta är olagligt? Hade det varit en myndighetsperson som en polis som krävt identifikation, eller det fanns misstanke för brott, hade det kanske varit olagligt. Men sjukhuspersonal eller de på en tandläkarmottagning är inte myndighetspersoner, och med det faller pyramiden. Däremot är de skyldiga, utan att tillkalla just polisen, att behandla dig. 

Personalen hamnar i en knasig paradox våra politiker skapat, men kan inte göra ett dyft åt det.

Så min uppmaning är – nästa gång du behöver akut vård: hävda att du är ”papperslös” och vägra visa identitetspapper eller uppge psonnummer.

Är det jag skrivit ovan en uppmaning till brott? Jaha, vilket brott då om jag får fråga?

Inga kommentarer: