tisdag 4 december 2012

Granskningen fortsätter - för vi har en grundlag


Aftonbladet är en skandalblaska jag inte bekymrar mig om. Men idag har Avpixlat en länk dit som är intressant. Avpixlat fixar problematiken utan problem, men däremot inte Aftonbladet som man kan läsa på denna länk.

Låt oss börja med yttrandefrihetsgrundlag (1991/1469). I denna kan vi läsa:

1 kap. Grundläggande bestämmelser
1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

Ok, det är helt enkelt så att Åsa Lindeborg inte gillar denna grundlag. Det är otur för henne. Det står henne fritt att försöka påverka Riksdagen så de ändrar svensk grundlag. Men det måste vara val emellan besluten eftersom grundlagar bara kan ändras med mellanliggande val.

Hon ska nu alltså granska ”Järnrörssiterna”. Man kan därvidlag observera att hon inte tänker ens debattera frågeställningarna utan enbart granska debatten. Eller egentligen debatten som inte finns. Med det menar jag att argumenten som framförs t.ex. på Avpixlat råder det ingen debatt om. Visst, Avpixlat låter alla åsikter komma till tals. Men åsikter som de sannolikt Åsa Lindeborg har, lyser med sin absoluta frånvaro. Uppenbarligen saknar man helt enkelt argument och försöker flytta fokus, och Aftonbladet har en ren censur på åsikter som inte passar.

Samtidigt ska man veta att just svenska media generellt en strikt censur av åsikter och blogglänkar som inte är PK. Denna blogg är sedan sådär två år bannat (ja, fetbannad) av SvD. 

Det betyder att jag kan skriva inlägg om vad jag tycker om kepsen Kväppelbys nye tränare i daminnebandyns division fyra. SvD kommer inte visa länken på sin sida. Det är så svensk yttrande/tryckfrihet fungerar, eller inte fungerar trots grundlagen. Oftast, och när ämnet är ”känsligt” tillåter man varken blogglänkar eller kommentarer. Det är ju nämligen dyrt att betala ”suddagumman”, ofta i form av Interaktiv Säkerhet AB i Varberg.

Så vi har kanske en debatt om debatten, som en bloggare uttryckte saken. Men jag skulle snarare vilja uttrycka det som att det inte finns någon debatt i första läget. Det kan inte vara förbjudet i ett demokratiskt land (med grundlagen ovan som stöd), att ha åsikter om invandrings och flyktingpolitiken som förs av våra politiker. I synnerhet som vi enkelt kan konstatera att vi årligen pratar om kanske runt 100 miljarder i skattepengar.

”Granska skiten”, och ”nu granskas hatsidorna” är tydligen någon stämpel Aftonbladet ska börja med. Mitt förslag är att man ägnar sig åt att debattera sakargumenten, vilket undertecknad gärna ställer upp på, i valfri talarstol och på valfri plats. Här duger bra för mig. Jag raderar inget som inte är lagvidrigt. Välkommer Åsa! Skriver jag något lagvidrigt är det bara att polisanmäla mig.

Förresten Åsa – rören var av aluminium, men det är lite överkurs. Järn låter ju hårdare och ”mer slagkraftigt”, i synnerhet i tryck.

Add. Granskingen fortsätter Åsa - var är länken till detta blogginlägg vid din artikel? Har Ni problem med Twingly, eller lite serverproblem, eller...censur?

Inga kommentarer: