måndag 21 oktober 2013

Musik - ett avvikande blogginlägg

Jag är nog en konstig kuf när det gäller musik. Det spelar för mig ingen roll vilken genre som musiken kan klassificeras som, bara jag tycker det är bra är det bra. Som ett konstverk - skönheten ligger i betraktarens öga, eller rättare sagt öra.

Sedan beror det ju lite på om det är fest eller slölyssnade, så det beror liksom på tillfället. Det är ju inte läge att komma med Wagner eller Mozart på en fest, även om det är bra musik.

Men internet har öppnat upp portar för musik som inte fanns, med tuben. Märkligt nog hittade jag udda band   för några år sedan som Cidade Negra, Jota Quest, Natiruts och Engenheiros do Hawaii. Jag har lyssnat mycket till dem, till mina arbetskamraters brydsamma blickar och slokande öron. Men för mig är det bra musik, och det är vad som gäller för mig, oavsett vilken kategori man vill stoppa musiken i. Men den dag det kommer något bra som heter "dansbandsmusik", före domedagen lär överraska mig.

För några år sedan gick en son ut nian, och en kille spelade gitarr på avslutningen. Han var skitduktig helt enkelt, och spelade något influerat av Andy McKee (sök gärna på tuben).

Igår kom sonen och berättade att samma kille som heter David ägnade sig åt att göra musik till TV/dataspel, och att han kallade sig "dejjvid" på tuben.

Det tog en stund, eftersom David hade lagt upp 67 låtar, tolkningar av miljöer och annat, och jag har inte lyssnat på allt än. Men slutsatsen är att han helt enkelt är skitbra. Jag, eller rättare sagt han bjuder på t.ex. denna komposition. Helt underbar musik helt enkelt. Har man en gång spelat gitarr (som jag tappert försökte traktera utan framgång), fattar man hur bra det är. Men man kanske fattar det ändå, hoppas i alla fall jag.

OK, helt udda inlägg - men man får väl variera sig lite eller hur?

Inga kommentarer: