måndag 16 maj 2011

Vems är felet - vem får betala?


Man har alltså bytt ut sand mot grovt grus. Det DN i denna artikel skriver om är att stenskotten ökat kraftigt. De enda förklaringar till detta som jag ser det är att grovt grus inte yr iväg från körbanan lika lätt som sand, samt att det är billigare än sand.
Men nu uppstår just problemen med stenskott, men det är ju kostnader som inte Vägverket eller de kommuner som spritt ut behöver ta, det sitter på antingen bilisternas eller försäkringsbolagens konto.
Dessutom har vi några andra fenomen för det första, det grova gruset tränger in i däckens lameller, och äter sig in i däcken. Det blir alltså i princip samma sak som att köra med dubbdäck och vidare förstör det däcken.
För det andra har vi slitaget på vägbanan. Givetvis är slitaget direkt proportionellt mot partikelstorleken – ju grövre grus desto högre slitage.
För det tredje snackar man ju om partiklar och att de skulle vara så farliga i synnerhet i stadsluften. Om man nu är så rädd för partklar, varför kör man med så grovt grus? Det sliter givetvis mer på vägbanan vilket i sin tur alstrar mer partiklar.
För det fjärde har vi plåt, lackskador och skador på bilarna av stenskotten. Dessa försöker man skylla på att bilarna inte har stänklappar nu för tiden. Nävisst, så har det varit i många år, och det borde man alltså ta hänsyn till innan man byter till grovt grus. Men som sagt, dessa kostnader får bilisterna eller försäkringsbolagen ta, samma sak med alla förstörda däck. Och givetvis är det bilisternas fel att det finns massa partiklar i luften…
Förresten är luften i tunnelbanan i Stockholm många gånger farligare än luften på Hornsgatan (som alltid brukar hänvisas till), men det törs man inte berätta. Alla lungsjukdomar, KOL, och annat är ju bara bilisternas fel, och man har infört dubbdäcksförbud.

2 kommentarer:

Robin Shadowes sa...

Jag har inget körkort så jag gissar bara. Är det bara för att spara in på underhållet av vägarna man använder detta grova grus?

Ulmerkotten sa...

Jag kan bara se två anledningar: Fördelarna är ju att det inte blåser bort från gatorna på samma sätt som fin sand, och vidare är det säkert billigare än sand.

Men det är stenar på upp till 5mm så det tror faen att det blir stenskott och skador. Jag fick en uppsättning däck förstörda av detta grus, det kostade några tusen.