onsdag 17 oktober 2012

Har du ett "nytt" pass?


Det var så att jag råkade spilla lite pilsner på min sons pass som han lagt på vardagsrumsbordet. Jag torkade av passet men ville få bort den sista vätskan för att hindra att passet blev skrynkligt, så jag stoppade det i mikron. Efter ca en sekund hörde jag en smäll från mikron med passet och jag kunde konstatera att passet exploderat.

Då jag vet en del om explosiva ämnen kunde jag direkt konstatera vad som hänt, en liten explosiv laddning hade exploderat i plasten som passets andra sida var gjort av. Explosionen kom alltså inifrån passet och förstörde plastsidan så att delar av den kladdade ut på närmaste sida och tydliga spår av ett explosivt ämne fanns på pappsidorna, i form av svärtningar. Explosionen var så kraftig att den brände igenom passets pärm på ena sidan, och passet är förstört och definitivt inte giltigt.

Men ”vad i helsike och varför?” frågar du dig säkert. Du kanske inte tror att det finns någon anledning till detta, men det gör det.

Kanske inte att bara förstöra pass rent generellt men kanske om man inte har en stor hög man vill förstöra samtidigt. Men om man förutsätter att passen innehåller en eller två RFID-taggar, framstår logiken solklar.
Om du inte vet vad RFID-taggar är, så googla det.
Och om du tror att detta är en start på en skröna kan du kolla bilderna nedan på passet.

Den blå klutten täcker passnumret (inte relevant).


 Jag fortsätter imorgon och berättar kopplingen med RFID-taggarna.
Svenska pass har alltså lite explosivt ämne inbakat i plasten, och detta är då blandat med kanske korn av någon ädelmetall och Magnesium. Utsätts det för mikrovågor, blir det gnistbildning i metallen och det explosiva ämnet exploderar.

Jag har nu givit den lokala polisstationen chansen att fixa ett nytt pass till min son utan kostnad. Jag har provat tre gånger men man har avböjt och menar att jag måste betala för ett nytt pass. Jag ser hela problemet som ett ”avsiktligt tillverkningsfel”, och därför borde man byta ut passet utan att snacka, och då hade jag inte skrivit detta, men det gör man inte, så skull Er själva. Dumhet, naivitet eller vad det är vet jag inte, och det strunt samma, problemet är inte mitt. Jag har ingen lust att betala 350 kr för att man avsiktligt och utan att informera om det placerat explosiva ämnen i de ”nya” passen. Inte för att det är mycket pengar, utan för principen. Det är inte mitt problem, men jag förväntas betala för det.

Inga kommentarer: