tisdag 9 oktober 2012

Tyskland sparkar ut Grekland

Man måste ju alltid ha en bild på något vid en artikel eller notis. Men ibland undrar man vad som kopplar ihop bild och text. Idag hittade jag denna underbara kombination i DN och kunde inte hålla mig från att addera en mening på slutet.



Nåja, lite seriöst åxå; Nu tror jag faktiskt tyskarna har tröttnat på grekernas ekonomi och kräver deras utträde ur Eurozonen. Det måste vara allom uppenbart att tyska väljare knappast kan acceptera att deras surt förvärvade slantar ska skickas till Grekland för att de inte kan sköta ekonomin. Ordning och reda är det som gäller i Tyskland, och inget annat är enligt tyska huvuden accpeterbart.
Att man demonstrerar mor Merkel på hennes besök i Athen, och det finns folk som visar sig i nazi-uniformer med hakkors, gör knappast saken bättre.

Det finns ju ett gammalt ordspråk som lyder "Man biter inte den hand som föder." Det verkar inte grekerna ha hört talas om. Vad nu egentligen orsakar problemet vet jag inte, det snackas om korruption och massa andra saker men jag vet inte.

Klart är i alla fall att det finns några andra länder på fallrepet, och kommer Grekland undan med detta är plånboken öppen för Spanien, Italien och Portugal åxå. Alltså måste man statuera ett varnande exempel, och nu har lite vatten flutit under broarna, så vi får se vad som händer.

Merkel har väljare, och tar hon inte i med hårdhandskarna nu är hon garanterat rökt i nästa val.








Inga kommentarer: