fredag 19 oktober 2012

Vad är en nyhet?


Dagens notis kommer från Avpixlat.  Jag väger det de skriver lika mycket som etablerade medier, om inte mer. När man läser dagstidningarna slås jag varje dag över vilka tjafsnyheter man fyller ut sidorna med. Varje nyhet jag ser försöker jag liksom värdera mot vad jag anser vara viktigt. Är det något som jag finner helt ointressant läser jag inte nyheten. Tiden är över när medborgarna läste sida för sida i tidningarna för att få den information tidningarna tillhandahöll. Idag skannar man innehållen och gör en bedömning om vad man vill läsa, och så frågar man sig på vilka kriterier artiklar och reportage hamnar i tidningarna och om detta baserat på vad man vet om läsekretsen eller för att man vill påverka dem i en viss riktning.

Den lokala lokalblaskan heter UNT (Upsala Nya Tidning), och man har i denna inriktat på sport, att Fjuppebåla har fått en ny tränare i daminnebandyns division tolv, och hur det går för de lokala lagen i olika serier är givetvis stora rubriker.  Kultur är åxå en viktig grej och kännare tycker till om konserter, böcker, vernissager, eller annat som bekymrar mig föga. Jag vill ha vad jag betraktar som nyheter, enligt min definition på nyheter, och jag vill inte ha propaganda. Men här fallerade lokalblaskan, och man selekterar nyheter baserat på instruktioner från ovan. Kanske är det mest uppenbart i lokalblaskorna att instruktionerna kommer från ovan. Om man har artiklar om invandrare har man omsorgsfullt plockat ut lyckade exempel med lyckliga familjer som arbetar hårt, räddade undan något, men är lyckliga för att de kommit hit o.s.v. Fina bilder från familjesoffan är lika bra som billiga.
Kriminalitet och annat nämns inte ett ord om och definitivt (Gud eller propagandaministeriet förbjude), alla kopplingar mellan invandrare och kriminalitet. Att bilar eldas upp är så vanligt i berikarområden att de inte länge platsar som nyheter.

Men detta var lite lokalt. Nu kollar vi i SvD, DN, Expressen och Aftonbladet.  Instruktionerna från ovan är att inget positivt gällande SD får publiceras ska vi då komma ihåg.

Alltså presenterade  Sentio at t SD får över 10% av röstsympatierna, men detta är det tabu att skriva  om eller ens dra upp någon av SD:s kärnfrågor. Månne vid vite av presstödet.



Men jag frågar mig om detta inte är intressant i statistikens förlovade land, och med bakgrunden av att SvD, DN, Expressen och Aftonbladet inte publicerar en rad om detta? SD är enligt denna undersökning tredje största parti. Men om detta i tidningarna – inget. Lite trams om en sedd varg, sport (en klassiker), en massa som jag tycker är trams och två artiklar som jag kanske ids kommentera framgent om ”Påtvingad tacksamhet för invandrare”, och några lokala moderata muppar som gillar ”Nystartzoner”. 

Inga kommentarer: