fredag 28 januari 2011

Lite om livet i Staufen och dryckjom


Som jag nämnde tidigare i Staufen, är det njuta av livet och gamla traditioner som gäller. Det förstnämnda är att vara tillsammans och ha kul, gärna med parader och fester i massor, arrangerade i staden. Staufen ligger ju mitt i ett vindistrikt och har massor med bra viner, i synnerhet vita. De är inte så söta som Rhen-Moselvinerna och av mycket god kvalitet, samt kostar en spottstyver (om man jämför med priserna i Sverige). Rödviner finns, men de är faktiskt dåliga och blaskiga, nästan som en blandning av rosévin och vanligt rött vin. Alltså dricker man vitt vin. Varenda i by i trakten har vintillverkning, och säljer lokalt. En riktig höjdare i vinsortimentet är Eiswein. Det är alltså druvor som skördats efter första frosten, och skrynklat till sig. Därför behövs det stora mängder druvor för att göra små kvantiteter Eiswein. Eiswein är sött, lite kådigt och underbart gott. Prislappen är dock inte lika god, och jag vill minnas att priset för en halvflaska var sådär 15-20 Euro. Jag har faktiskt två flaskor Eiswein kvar, skördade på julaftons morgon 1999 från Staufener Schlossberg kvar.
Det finns även mycket god pilsner givetvis, förutom de rikstäckande märkena, finns det Ganter som bryggs i Freiburg. Detta är en ganska vanlig pilsner som är med svenska mått mätt fantastiskt god, men det finns även Rothaus. Detta är den bästa pilsner jag någonsin druckit, och den bryggs av ett litet bryggeri uppe i Schwarzwald. Starksprit finns även, vanligtvis från små lokala producenter, men det brukar inte vara så goda produkter. Dock finns en storproducent av snaps, som heter Schladerer i Staufen. De har en fabrik i centrala Staufen bredvid den stora parkeringsplatsen, och har huvudprodukten Kirschwasser som jag tror säljs över i stort sett hela världen. Personligen gillar jag dock inte tyska snapsar, inkluderande produkterna från Schladerer. Som hatare av Systembolaget kanske jag ska nämna att det finns inte en enda produkt från hela regionen hos Systembolaget, givetvis.
En annan jämförelse är det statliga monopolet på alkoholhaltiga drycker har. I Staufen finns all sprit, vin och öl på bensinstationerna, och i livsmedelsbutikerna. Givetvis säljs vin på alla hos alla vinproducenter som alltid har en egen affär med sina egna produkter.

Nu är med svenska mått alla i Staufen alkoholister. Man dricker vin till maten, umgås och trivs, har fester och vinfester, och har levt så i minst 1000 år, eller kanske 2000, eller mer. Barnen dricker Weinschorle till maten (hälften vin/vatten), ävenså mina. Men är då Staufen medborgare försupna idioter? Jag vet inte svaret på den frågan, men under de åren jag bodde där såg jag inte en enda synligt berusad person, Javisst hade vi kul och drack vi tillsammans, och hade fester. Men man drack sig aldrig berusad, lite påverkad kanske men aldrig full eller berusad så det störde.

Fundera lite på det, Ni svenska nykterhetstalibaner.

Inga kommentarer: